Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

 

 

Úgy tűnik, egyre több cég veszi észre a marketinglehetőséget a számítógépes játékokban, ugyanis a tv, rádió és a sajtó mellett egy külön orgánummá nőtte ki magát. Kérdés csak az, hogy megéri e befektetni multiknak a reklámokra a virtuális világban?

 

Marketing…

 

Mi is az a marketing? Fogalmazzuk meg először szabályszerűen:”A marketing mindazon műveletek végrehajtása, amelyek irányítják a termékek és a szolgáltatások áramlását a termelőtől a fogyasztóig.". Azt, hogy milyen formában, hogyan teszünk már csak kreativitás kérdése. Számtalan könyv, film jelent meg magáról a marketingről, azt kell mondanunk a jó igény- és emberismeret, ami elősegíti egy termék értékesítését.  Fölösleges most belemerülnünk direkt, indirekt, primer, szekunder fogalmakba, ez a „tudomány” rutint és körültekintőséget igényel.

 

…útjai kifürkészhetetlenek

 

Azt viszont még a szakemberek is találgatják, hogy a jövőben milyen új irányokban fog magának utat törni a reklám…

Fogyasztói társadalom ingerküszöbe az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt, egy terméket már nem lehet sem bikinis lányokkal, sem a tudatalattit manipulálva eladni. Egy terméknek személyre szólónak kell lenni, hogy a fogyasztó érezze, a cég kizárólag neki készíti.

Kezdetekben legjobb megoldás erre az internet látszott, szöveg mellett villogó hirdetésekkel, előugró ablakokkal.

Az előugró ablakok inkább zavarták a felhasználókat, amiket gyorsan "kiikszeltek" illetve különböző védelmi programokat használtak ellenük, így azok nem a legmegbízhatóbb reklámforrások a cégek számára. Új lehetőségeket kellett keresni, amiben a reklámok nem zavarták a számítógép előtt ülőket.

 

 

Press Start

 

És itt jönnek a képbe a számítógépes játékok.

Elmúltak már azok az idők, amikor 2 dimenziós pixelfigurák (viccesen: kockaalakok) ugráltak képernyő egyik végéből a másikba. Mára már annyira kiforrt lett a grafikai megjelenítés, hogy vetekszik a fényképminőséggel. Szó szerint a hatalmas kiépített pályákon bolyong a játékos a virtuális valóságban, ezzel folyamatosan növekvő rajongóbázist megnyerve magának. Mára ugyanis egy új fogalmat kell megtanulnunk: „Játékostársadalom”.


NEM FILM, JÁTÉK

network.hu

 

network.hu

 

 

 

Ebbe a társadalomba a 18-35 év körüli férfiak tartoznak. Ez a réteg már elfordult a televíziózástól, számukra már csak a háttértévézés működik, teljes figyelmüket a computer köti le. Emiatt egy jelentős csoportot veszítettek el a reklámgyártó cégek. Megszűnt a közvetlen kapcsolat termelő és fogyasztó között.

Nem volt más választása a reklámcégeknek, a fogyasztók után kellett menni, újra kontaktust kellett létrehozni.

 

Miért nézne egy fogyasztó akciófilmet, ha a játékban ő maga lehet az akciósztár, ugyanolyan cselekménnyel, történettel, mozdulatokkal? Számukra majdnem megszűnt létezni a tv-s marketing.

Egy cég sem szeretne vásárlókat veszíteni, így hamar megkeresték azokat a játéktípusokat, amikbe nyugodtan hirdethet. Rengeteg fajtából  van lehetőségük válogatni:

-          FPS (First person shooter = belső szemszögből megjelenített játék, amiben csak fegyverünk csövét látjuk, és úgy lövöldözhetünk)

-          TPS (Third person shooter = karakterünket hátulról látjuk, és úgy irányíthatjuk)

-          SPORT ( rengeteg fajtája van a sportjátékoknak)

-          RPG (Role playing game = Karakterünk jelleme, fizikai képessége, megjelenése, és játékon belül való megítélése fejlődik cselekedeteink által)

-          RTS (Real time strategy = Madártávlatból látjuk a játékot és irányíthatunk harci egységeket, építhetünk, rombolhatunk épületeket)

-          AVG (adventure game = beszélgetős, logikai kalandjáték, melynek összetett, kötött története van, párbeszédeken és )

-          PLATFORM  = legegyszerűbb ugrálós játék

 

A legsikeresebb formációk az első három kategóriába tartoznak, ezek a legnépszerűbbek a játékosok körében, illetve grafikai szempontból optimális a reklámok elhelyezésére.

Az ötlet korántsem új keletű. Már a nyolcvanas években a MARBOLO dohánycég plakátokon hirdette termékeit egy autóversenyes játék virtuális pályáján. A kilencvenes évekre tehető a dömpingszerű megjelenés, ugyanis egy édességgyártó cég, a CHUPA CHUPS elkészítette saját videojátékát ZOOL címmel. Egyöntetűen kijelenthetjük, hogy az ELECTRONIC ARTS volt az, aki  a FIFA játékaival indította útjára az igazi marketinghadjáratot, focis játékaiban ugyanis egy az egyben azokat a termékeket hirdette, amelyeket a nagy stadionok pálya szélén, illetve a játékosok mezén láthatunk.

 

Biztos benne?

 

Bár izgalmas és ötletes, hogy reklámfelületekbe botlunk virtuális kalandjaink során, és még több realitás érzést ad, sőt akár kedvünkre lőhetünk apróra egy MCdonalds táblát, mégsem biztos, hogy a termékajánlás beváltotta volna a számítógépes játékokban a hozzá fűzött reményeket.

Egyik ok, hogy a játék pörgős cselekménye leköti a játékos figyelmét, így a hírdetésekre abszolút nem koncentrál, így nem tulajdonít nekik nagy jelentőséget.

Brit kutatás szerint egyes játékosok fel sem tudják idézni, hogy melyik terméket reklámozták neki egy adott videójátékban, de voltak olyanok is, akik egyáltalán nem emlékeztek, hogy láttak e hirdetést.

 

A képeken jól láthatóak, hogy egy alkalmazás felhasználása során mire koncentrálnak a legtöbbet:

 

network.hu

network.hu

network.hu

 

 

 

Ettől függetlenül a befektetők, és a nagy cégek hihetetlen  lehetőséget látnak a játékokban, és dollármilliókat fektetnek be a reklámokba. Már keresik a legjobb módozatokat, hogy tudják a virtuális világban kalandozókat termékek vásárlására motiválni. Egyik lehetséges mód, hogy egy termék elmaradhatatlan kelléke, a játékban szereplő hősnek (életerőt ad egy ásványvíz).

Másik, a vásárlás megkönnyítése. Egy terméket a vásárló már a játékban meg tud rendelni, anélkül, hogy ki kéne lépnie a programból, vagy (úrambocsá') a székéből föl kéne állnia.

Rengeteg kiaknázatlan lehetőség van még a programokban, és félő, hogy hatalmas mennyiségű  kusza reklámdömping fogja zavarni a felhőtlen szórakozást(gondoljunk csak a kereskedelmi csatornákon futó filmekre, amiket hirdetésekkel szakítanak meg).

Mindenesetre virtuális világban van esélyünk shotgunnal szétlőni az idegesítő hírdetőtáblát...

vajon milyen ásványvizet forgalmazó cég fogja termékét hírdetni ebben a játékban?

 

 


 


 

 

 

Címkék: marketing reklám számítógépes játékok

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu