Kis türelmet...
    
Rövidebb beszéd [MN 14.]
Így    hallottam.
   Egy alkalommal a Magasztos Szakka-földön, Kapilavatthuban, a Fügefa-ligetben    tartózkodott. Itt a Szakka-nemzetségbeli Mahánáma felkereste a Magasztost. Odaérve,    üdvözölte a Magasztost, és leült előtte. Előtte ülve, így szólította meg a Magasztost    a Szakka-nemzetségbeli Mahánáma - Uram, régóta elfogadom a Tant, ahogyan a Magasztos    hirdeti : "A mohóság az elme gyötrelme, a gyűlölet az elme gyötrelme, a    tévedés az elme gyötrelme." Ám noha elfogadom a Tant, ahogyan a Magasztos    hirdeti: "A mohóság az elme gyötrelme, a gyűlölet az elme gyötrelme, a    tévedés az elme gyötrelme", mégis olykor mohóság keríti hatalmába elmémet,    gyűlölet keríti hatalmába elmémet, tévedés keríti hatalmába elmémet. Emiatt    ezen töprengek, uram: vajon mi az, amitől még nem szabadult meg a lelkem, hogy    olykor mohóság keríti hatalmába elmémet, gyűlölet keríti hatalmába elmémet,    tévedés keríti hatalmába elmémet?
   - Éppen ez az, Mahánáma, amitől még nem szabadult meg a lelked, hogy tudniillik    olykor mohóság keríti hatalmába elmédet, gyűlölet keríti hatalmába elmédet,    tévedés keríti hatalmába elmédet. Mert ha ettől megszabadult volna a lelked,    Mahánáma, nem laknál többé házadban, nem gyönyörködnél az élvezetekben. De mivel    ettől még nem szabadult meg a lelked, azért laksz házadban, és gyönyörködsz    az élvezetekben.
   Ha egy nemes tanítvány felismeri és belátja a valóságot: "Az élvezetek    rövid gyönyörűséget nyújtanak, sok szenvedést, sok gyötrelmet okoznak, túlteng    bennük a nyomorúság", ám az élvezeteken kívül, a káros dolgokon kívül nem    talál örömet és boldogságot, vagy valami jobbat ezeknél, akkor még mindig nem    mondott végleg búcsút az élvezeteknek. De ha egy nemes tanítvány felismeri és    belátja a valóságot : "Az élvezetek rövid gyönyörűséget nyújtanak, sok    szenvedést, sok gyötrelmet okoznak, túlteng bennük a nyomorúság", és az    élvezeteken kívül, a káros dolgokon kívül más örömet és boldogságot talál, vagy    valami jobbat ezeknél, akkor végleg búcsút mondott az élvezeteknek, Mahánáma."
   Egy alkalommal, Mahánáma, Rádzsagahában tartózkodtam, a Keselyűcsúcs-hegyen.    Ez idő tájt az Iszigili-hegy lejtőjén, a Feketekő-sziklánál, nagyszámú dzsaina    szerzetes folytatott önsanyargatást olyan módon, hogy lemondtak az ülésről,    szüntelenül álltak, és ezáltal súlyos, kínos, gyötrő fájdalmat szenvedtek. Egyik    este, miután befejeztem elmélkedésemet, felálltam, és felkerestem azokat a dzsaina    szerzeteseket az Iszigili-hegy lejtőjén, a Feketekő-sziklánál. Odaérve, így    szólítottam meg a szerzeteseket:
   - Dzsaina szerzetes testvérek, miért folytattok önsanyargatást olyan módon,    hogy lemondtok az ülésről, szüntelenül álltok, és ezáltal súlyos, kínos, gyötrő    fájdalmat szenvedtek?
   A dzsaina szerzetesek így válaszoltak szavaimra:
   - Testvér, Náthaputta szerzetes mindent tud, mindent ismer, maradéktalan tudás    és ismeret birtokosának vallja magát : "Akár járok, akár állok, akár alszom,    akár ébren vagyok, állandóan teljes tudás és ismeret birtokában vagyok."    Márpedig ő mondta: "Szerzetesek, ti előzőleg bűnös cselekedeteket követtetek    el, azokat ezzel a gyötrelmes önsanyargatással kell levezekelnetek. Minthogy    a jelenben megzabolázzátok testeteket, megzabolázzátok beszédeteket, megzabolázzátok    gondolataitokat, a jövőre vonatkozólag nem halmoztok fel bűnös cselekedeteket.    Így tehát ha a régebbi cselekedeteket vezekléssel megsemmisítitek, új cselekedeteket    pedig nem halmoztok fel, a jövőben nem érvényesül hatás. Ha a jövőben nem érvényesül    hatás, a cselekedetek következménye is megsemmisül. Ha a cselekedetek következménye    megsemmisül, a szenvedés is megsemmisül. Ha a szenvedés megsemmisül, az érzetek    is megsemmisülnek. Ha az érzetek megsemmisülnek, minden szenvedés véget fog    érni." Ezzel mi egyetértünk, jónak látjuk, kielégít bennünket.
   E beszéd hallatára így válaszoltam azoknak a dzsaina szerzeteseknek: - Dzsaina    szerzetes testvérek, tudjátok-e: léteztetek-e korábban, vagy nem léteztetek?
   - Nem tudjuk, testvér.
   - Hát azt tudjátok-e, dzsaina szerzetes testvérek: elkövettetek-e korábban bűnös    cselekedeteket, vagy nem követtetek el?
   - Nem tudjuk, testvér.
   - Hát azt tudjátok-e, dzsaina szerzetes testvérek: ilyen és ilyen bűnös cselekedetet    követtetek el?
   - Nem tudjuk, testvér.
   - Hát azt tudjátok-e, dzsaina szerzetes testvérek: ennyi és ennyi szenvedésnek    végére értetek, ennyi és ennyi szenvedésnek még végére kell érnetek, s ha ennyi    és ennyi szenvedés véget ér, minden szenvedés véget fog érni?
   - Nem tudjuk, testvér.
   - Hát azt tudjátok-e, dzsaina szerzetes testvérek: hogyan lehet a jelen életben    a káros dolgoktól megszabadulni, és az üdvös dolgokat elérni?
   - Nem tudjuk, testvér.
   - Tehát, dzsaina szerzetes testvérek, ti nem tudjátok: léteztetek-e korábban,    vagy nem léteztetek? [stb.] Ha pedig ez így van, akkor a dzsaina szerzetesek    bizonyára azok közül az egykori kegyetlen, véres kezű gonosztevők közül kerülnek    ki, akik ismét emberek között születtek újjá?
   - Gótama testvér, nem lehet boldogság árán nyerni el a boldogságot; szenvedés    árán lehet elnyerni a boldogságot. Ha boldogság árán lehetne elnyerni a boldogságot,    akkor Széníja Bimbiszára, Magadba királya nyerné el a boldogságot, mert Széníja    Bimbiszára, Magadba királya boldogabban él, mint a tiszteletreméltó Gótama.
   - A tiszteletreméltó dzsaina szerzetesek elhamarkodott és meggondolatlan szót    szóltak, amikor ezt mondták : "Gótama testvér, nem lehet boldogság árán    nyerni el a boldogságot; szenvedés árán lehet elnyerni a boldogságot. Ha boldogság    árán lehetne elnyerni a boldogságot, akkor Széníja Bimbiszára, Magadba királya,    nyerné el a boldogságot, mert Széníja Bimbiszára, Magadba királya, boldogabban    él, mint a tiszteletreméltó Gótama." Először ellenkérdést kellett volna    hozzám intézni : A két tiszteletreméltó úr közül ki él boldogabban: Széníja    Bimbiszára, Magadba királya, vagy a tiszteletreméltó Gótama?
   - Igaz, Gótama testvér; elhamarkodott és meggondolatlan szót szóltunk, amikor    ezt mondtuk : "Gótama testvér, nem lehet boldogság árán nyerni el a boldogságot    [stb.]." Így állván a dolog, most csakugyan megkérdezzük a tiszteletreméltó    Gótaurától: "A két tiszteletreméltó úr közül ki él boldogabban: Széníja    Bimbiszára, Magadba királya, vagy a tiszteletreméltó Gótama?"
   - Nos, dzsaina szerzetes testvérek, visszakérdezlek benneteket, s válaszoljatok    legjobb belátásotok szerint. Mit gondoltok, dzsaina szerzetes testvérek: képes    volna-e arra Széníja Bimbiszára, Magadba királya, hogy tökéletes boldogság állapotában    töltsön el mozdulatlanul és szótlanul hét napot és éjszakát?
   - Semmiképpen sem, testvér.
   - Mit gondoltok, dzsaina szerzetes testvérek: képes volna-e arra Széníja Bimbiszára,    Magadba királya, hogy tökéletes boldogság állapotában töltsön el mozdulatlanul    és szótlanul hat napot és éjszakát, vagy öt napot és éjszakát, vagy négy napot    és éjszakát, vagy három napot és éjszakát, vagy két napot és éjszakát, vagy    akár egyetlen napot és éjszakát?
   - Semmiképpen sem, testvér.
   - Én viszont, dzsaina szerzetes testvérek, képes vagyok arra, hogy tökéletes    boldogság állapotában töltsek el mozdulatlanul és szótlanul egy teljes napot    és éjszakát. Képes vagyok arra, hogy tökéletes boldogság állapotában töltsek    el mozdulatlanul és szótlanul két napot és éjszakát, három napot és éjszakát,    négy napot és éjszakát, öt napot és éjszakát, hat napot és éjszakát, hét napot    és éjszakát. Nos, mit gondoltok, dzsaina szerzetes testvérek: így állván a dolog,    ki él boldogabban: Széníja Bimbiszára, Magadha királya, vagy én?
   - Így állván a dolog, a tiszteletreméltó Gótama boldogabban él Széníja Bimbiszáránál,    Magadha királyánál.
   Így beszélt a Magasztos. A Szakka-nemzetségbeli Mahánáma örömmel és elégedetten    hallgatta a Magasztos szavait.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!