Kis türelmet...
A pedagógia és a grafológia kapcsolata
A grafológia, mint a pedagógia társtudománya hathatós segítséget
képes adni a pedagógusoknak ahhoz, hogy jobban megismerjék
tanítványaikat, hogy időben felismerjék a személyiségfejlődés és a
tanulás során megjelenő problémákat - beilleszkedési zavarokat,
önismereti problémákat - melyek elsősorban a nehezebben kezelhető
gyerekekkel, tanulókkal való foglalkozás, nevelés, képzés kapcsán
mutatkoznak meg, vagy rejtett képességként megjelenhetnek.
Természetesen
a gyermekírások értékelése másképpen történik, mint a felnőtt írásoké.
Nagyon fontos az írás keletkezési körülményeinek ismerete, az írószer
fogásának megfigyelése, az írófelület, az íróeszköz minősége.
A grafológia alkalmazása a pedagógiában
Amikor
a grafológus-pedagógus a deviancia jegyeit látja feltűnni az írásban,
elgondolkodhat azon, hogy az eset súlyosságának megfelelően segítséget
vegyen igénybe. Szerencsés esetben együttműködő partnerként az
iskolapszichológushoz fordulhat, aki előtt feltárhatja az írásokban
tapasztalt személyiségproblémákat. A harmóniát sugárzó gyerekek írása
ugyancsak harmóniát fog sugározni, viszont pl. egy szorongó gyerek írása
már más jellegű. A szorongó gyerekek egy része óvatos, bizalmatlan,
szeretné összehúzni magát, nem akar vezető szerepet játszani, még akkor
sem, ha elég jó képességű, és viszonylag központi helyet tölthetne be. A
szorongás nagymértékben kihathat a tanulmányi teljesítésre is. Mivel a
gyerek előre fél a kudarctól, ez szinte lebénítja, és rosszabbul
teljesít, mint amennyire képes lenne. A rosszabb teljesítmény viszont
megtépázza az önbizalmát, egyre kevesebbre értékeli magát, és ez az
írásán is meglátszik. Az is meglátszik, ha bizonytalan, ha nincsenek
igazodási pontok az életében, és támaszt keres. A szorongás olykor
agresszióba csaphat át. A gyerekben védekezésképpen a keserűség mellett
kialakul a dac is, szinte az egész világra haragszik, amiért neki ez a
sors jutott. Egyre tüskésebb lesz, egyre ingerültebb, és a kezdeti
szorongó állapotból kialakult védekezésből támadás lesz. Főleg azokra a
gyerekekre jellemző ez, akik megtapasztalták, hogy a problémás
helyzeteket csak fizikai erővel lehet megoldani.
A legtöbb tanulási probléma a „FIMOTA” gyerekeknél jelentkezik. Ez annyit jelent: FIgyelemzavaros, MOtorikus zavaros, TAnulási
zavaros. Ezek a gyermekek – és az őket nevelő szülők – komoly gondokkal
küszködnek. Még 6-8 éves korukban is képtelenek néhány percnél tovább
egy helyben ülni, impulzívak, gondolkodás nélkül cselekszenek és
beszélnek. Csak rövid ideig képesek koncentrálni, figyelmüket a
legkisebb inger is elvonja. Nem követik az utasításokat, gyakran
ellenállnak, szembeszegülnek. Ugyanakkor empatikus és asszociációs
képességük, érzékenységük igen fejlett. Kreatívak, egyéni módon
gondolkodnak, de fejlődési ritmusuk nem illeszkedik a felnőttektől
elvárthoz. Valamely terület – ez lehet a figyelem, az emlékezet vagy a
téri orientáció – zavart szenved, amelynek következményeként nyelvi
fejlődésük is akadályba ütközik. A fimota gyerek erős érzelemmel
válaszol a külvilág minden rezdülésére.
Iskolás korban jelennek meg az írás-olvasás zavarai
is. Ezek közül első helyen a balkezességet kell említeni. A grafológiai
elemzésnél a vizsgált személytől meg kell kérdezni melyik kezét
használja az íráshoz, mert alapvetően másképp értékelendő a bal- és a
jobbkezes írás. Szerencsére ma már nem fordul elő, hogy a balkezes
gyerekeket átszoktatják a jobbkéz használatára, de korábban ez
rendszeres volt. Az átszoktatott balkezesek írásában megjelennek a
bizonytalanság jegyei, vagy esetleg az is előfordulhat, hogy az író
személy ambidexter – kétkezes lesz, mindkét kézzel egyformán biztosan
ír.
Ilyen esetben is eltérő módon kell értékelni a két kéz produktumát. A gyakori íráshibák oka sokszor a dysgraphiában
keresendő, ami korrigált balkezességre is visszavezethető. A dysgraphia
gyakran a teljes írásképtelenségig is terjedhet, nemcsak betűtévesztés,
kihagyás, ékezetelhagyás jelentkezhet, hanem az egész írás széteshet,
strukturálatlanná válhat.
A beszédhibások írása is eltér az
átlagostól. A dadogás beszédgátlás, amely megzavarja a szófűzést, ez
megjelenik az írásban is. Az írás összbenyomásában rendezetlen, hiányzik
belőle a szabályosság, arányosság, ritmusosság.
Minden tanár, osztályfőnök számára sok tanulsággal szolgálhat az
osztály struktúrájának feltérképezése grafológiai elemzéssel. Továbbá
segítséget nyújthat a gyerekeknek, szülőknek, kollégáknak,
pszichológusoknak abban, hogy a fenti jelenségeket, zavarokat
felismerjék, és megfelelő módon kezeljék. A grafológia alapjait, az
íráselemzést ezért érdemes megismerni.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!