Kis türelmet...
Dr.T.Túri Gábor :
VALENTIN-NAP
Ezen a napon a szerelmesek megajándékozzák egymást….
Honnan ered ez a szokás?
Először a XV. században jegyezték ezt le Angliában, ahonnan aztán ez lassan átterjedt az Egyesült Államok területére is, minden bizonnyal az ír telepesek révén. 1950-ben pedig az Európában állomásozó USA egységek Nürnbergben, egy un.Valentin-bált rendeztek. Ezzel indult el a hódító útjára ez a “szerelem-ünnepi” népszokás....
Sokan úgy tartják, hogy eredete Szent Valentinra megy vissza, aki Terni püspöke volt. Ez a bizonyos püspök, a hiedelem szerint a III.században több olyan római katonát esketett össze, a titkos mennyasszonyával, akiknek különben a császár megtiltotta a házasodást.
Ezért a parancsszegésért azonban, II.Claudius császár, később a püspököt, 269. február 14-én lefejeztette.
Innen eredne tehát, az erre a napra eső ünnepe.
Ez az eredet-történet, azonban – szerintem – nem más, mint egy kegyes hiedelem, amely valószínű fenn sem maradt volna, ha ekkor Európában, már nem létezett volna egy sokkal, de sokkal régebbi szokás, amelynek kezdetei a régi évezredek homályába vesznek el...
Hogy ezt az ősi gyökeret megtaláljuk, ezer évekkel kell visszamennünk a mi Kárpát-medencénk és az Ős-Európa szokásvilágába…
Egy olyan szokás után kell kutatnunk, amely Európában már hosszú-hosszú ideje kihalt, de – érdekes módon - még nálunk, itt a Kárpátok karéjától védve tovább élte az életét.
Tudomásom szerint már csak mi vagyunk itt Európában az egyetlen olyan nép, amely ennek az ősi világnak ezt a teljes szokását örzi… Azzal a kis különbséggel, hogy, mint látni fogjuk, ez nálunk nem a Bálint-Valentin napi, február 14-re, hanem a keresztény húsvétunk hétfőjére esik.
Tehát menjünk most vissza a nyomozásunkban, először legalább a keltákig.
Ez az ősi nép, az írás szent tilalma miatt nem hagyott ránk írásos emléket, de annál több kultúrleletet és leírásokat a régi görög-római íróktól.
Itt találkozunk, például a hires “Gundestrup-i üst” vizsgálata során, a szarvas “koronát” , vagyis agancsot viselö, Bál istennel.
Ugyanez a Bál (vagy Bél) istenhit volt ezer évekkel ezelött a mi Kárpát-medencénk istenhite is. Ugyanis a régi egyházi iratok és történelmi feljegyzések arról tudósítanak, hogy a kereszténység felvétele előtt, (legalábbis részben) a magyarok is BÁL-vány imádók voltak….és e nevek fennmaradtak a régi helyneveinkben is, mint például: BakonyBÉL, BÈLapátfalva stb.
De azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az ugariti mitoszokban is találkozunk Bál isten nevével, aki
a kánaáni és az arámi nyelvterület ÉL vagy ÉLI istenének volt a fia. (Az érdekesség kedvéért megjegyzem, hogy ez az ÉLI isten pedig,a magyaroknál, mint ÉLŐ-isten maradt fenn mind a mai napig !)
Ez a Bál pedig, ugyanúgy mint a keltáknál, bika képében vagy (szarvas)aggancsokkal volt ábrázolva.
Egy megjegyzés erejéig érdemes ehhez hozzátenni, hogy ezek az ugariti mitoszok mélyebb nyomot kellett, hogy hagyjanak a magyarok életében, amely még további vizsgálatok tárgyát kell hogy képezzék. Erre bizonyíték például az is, hogy (Komoróczy Béla szerint) a “böhéma” szó többesszáma “behemoth”, és mivel a böhöm és böhéma vizilovat jelent, a magyar behemót szó is ugyanígy nagytestű esetlen mozgású jelentésű....
Amikor manapság Nyugat-Európából a Valentin-Tag, a Valentin-Day, vagyis a Bálint-nap szokása ismét visszatért hazánkba, nem is sejtjük, hogy ennek értelmét csakis és egyedül a mi nyelvünkkel tudjuk megfejteni.
Azon a bizonyos kelta üstön – amit az előbb említettem - “ Cernunnos-Bál” , (vagyis a “koronás-Bál”) a szaporodás, a szexualitás, vagyis a termékenység istene volt látható.
Tehát – e régi hit szerint - tavasszal, az ő erejével tér ismét erő a rügyező fákba, az életre kelő rovarokban, a madarak tavaszi csicsergésében és az emberek szerelmében is….
Az Európa-szerte található BÁLVÁNY-kövek , a BÁL-kövek a FÁL-kövek (pl.Írország Tarai domb) állításának szokása, szintén a megtermékenyítő erőt jelképezték, az akkori embereknek.
Ezek a Fal-kövek voltak az un. FAL-likus kövek, amelyek a FAL-lost (a férfi nemiszervet), vagyis a szerelem “eszközét” szimbolizálták….
Ebböl a Bál vagy Vál szóból jött létre a középkori európai irodalom szerelmes lovagjának
VAL-entin-nek a neve is.
De mit jelent az ENT vagy ENTIN ebben a Valentin szóösszetételben ?
Ez a VAL-ENT-in a szerelmével ajándékozta meg az arra érdemeseket….
Amely tette csakis magyarul értelmezhető, mert amit ő tett, az az ENT = ÖNT szóban van elrejtve…Vagyis az ő szerepe az ÖNTÖ-zés, a “mag-erő öntözése” volt.
Ezt – érthetően - meg is találjuk a nevében, mert ő a BÁL-ÖNTÖ istenség, aki öntöz, vagyis aki megtermékenyít.
Ezért ez a név – nálunk, még mindíg a régi formáját őrizve – BÁL-INT !
A BÁL szó pedig a BÁJ, a BÁJ-olás értelmet rejti magában, amivel a másik nemet szerelemre
BÁJ- oljuk….
Európában, mint írtam, ennek az öntözésnek (locsolásnak) a szokása, ki tudja miért, már csak hazánkban él…. De elcsökevényesedett formája, febr.14-én, a VAL-ENT-in napi ünnepben fennmaradt.
Nálunk, a mi húsvéti locsolási ritusunkban, még az eredeti, az ősi szokás maradt fenn, amikoris a szerelem bájával való életre öntözés(a megtermékenyítés) van jelen….A pete, a női pete megöntözése, amihez, hogy ez megtörténhessen, a megöntözött nő, a piros tojást, a pete szimbólumát nyújtja át viszonzásként a “lovagjának”…
És ezzel megindul az a misztérium, amit mi ÉLET-nek nevezünk.
Tehát ez a története és az eredete ennek a Valentin-napnak, ami nálunk Magyarországon az 1990-es évek után terjedt el, mint divatos “nyugati szokás”.
Mi magyarok, azonban ezt a napot nyugodtan nevezhetjük “Bálint-napnak” is, hiszen ennek, nyelvünk alapján így van értelme és jól is kapcsolódik, a mi ősi, Kárpát-medencei, húsvéti népszokásunkhoz is.
Dr.T.Túri Gábor 2012.2.14
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!