Kis türelmet...
-A honlapján azt olvastam, hogy ön a világ legboldogabb embere, mert azt csinálja amit szeret.
Igen , fennhéjázás nélkül vállalom ezt a kijelentést, tizenkét éves koromban az utcán láttam egy festőt, aki háromlábú állványon festett, többen körbeálltuk néztük alkotás közben, de ő nem zavartatta magát belefeledkezett a képbe… Arról ábrándoztam, hogy ha felnövök én is festőművész leszek.
Ez számomra akkor elérhetetlen álomnak tűnt, de mivel ez később megadatott nekem, nagyképűség nélkül mondhatom én vagyok a világ legboldogabb embere, mert azt csinálom amit szeretek.
-Milyen út vezetett idáig, hogy a hazai geometrikus festészet egyik megújítója és követője lett. Hiszen ez a XX század elejének művészete,
Magyarországon Kassák Lajos és köre volt az akik ezt a művészetet művelték és népszerűsítették .Önre hatottak a holland és az orosz művészek, de hogy jutott el idáig nyilván ön is azzal kezdte hogy csendéletet portrét rajzolt, tehát a szakma fogásait meg kellett tanulnia.. Aztán egy alkotói folyamat érési folyamat, aminek a végeredménye az amit itt látunk…
Így van az iskolákat én is végigjártam, a mesterség alapjait és különböző lépcsőfokait meg kellett ismernem, el kellett sajátítanom. A Kisképzőbe grafika szakra jártam , később az egri főiskolán rajz szakon folytattam tanulmányaimat, majd ezután a Képzőművészeti Főiskolára kerültem és ott fejeztem be festészeti tanulmányaimat. Az igazi tanulás persze az iskolák után kezdődött. Hosszú keresés és vívódás után, egy eklektikusnak nevezhető korszak után találtam rá a geometrikus festészet formanyelvére. Ebben a stílusban tudom magamat , és gondolataimat a legteljesebben kifejezni .Nem volt könnyű ez az út de végül rátaláltam, és azóta ebben a szemléletben dolgozom.
-Ebben a szemléletben a színek és a geometriai formák a legfontosabbak. A színekről nagyon sajátos véleménye van. Mindegyik színnek valamilyen jelzőt vagy nevet adott, a megbékélés okkere például. A vörös a fekete a fehér színeknek milyen nevet adna. Beszéltünk az interjú előtt már arról, hogy a színek mindenkihez ugyanúgy szólnak, ugyanazt jelentik, ugyanazon a frekvencián sugároznak mégis mindenkinek van egy saját érzelmekkel teli tapasztalata a színről…Igen a színek és formák végtelen csodavilágából meríti témáit a festő. A vörös és a fekete egy különösen izgalmas színhatás a fehérrel együtt, van benne valami lenyűgöző motivációs erő ami kikerülhetetlen A színek a legmélyebb valónkat érintik meg .Közeli barátságban állok a színekkel, ez hozzátartozik a szakmai munkához, a színek pszichológiájához. Lángvörös, éjfekete, és hófehér. Ez a színpárosítás az egyik legintenzívebb érzelmi hatást kelti a nézőben. Nem tudom miért, de van ebben a színakkordban valami tragikus és monumentális, és térben is a legtávolabbra hat. Ez a színekbe rejtett mozgósító erő érdekelt, amikor ezeket a képeket festettem .
-Művészetének mi a célja megnyugtatni, vagy felkavarni ? Vagy ez képektől vagy képsorozatoktól függ, hiszen nagyon sokszor képsorozatokat készít ?
Mindkettő cél nagyon fontos, és egyszerre érvényes a képekre Katartikus élmény csak úgy jöhet létre ha a kép valóban megmozgatja a néző szellemét, ha mély érdeklődést tud kiváltani. Szükség van a fantázia működésére, a befogadó hozzáállásra. Lehet ,hogy az első pillanatban nem tűnik egyszerűnek a kép megfejtése, de érdemes mindent alaposan
megfigyelni és a kép belső szerkezetét felfedezni. Univerzális kifejezésmód, közel áll az emberhez, és már az ősidőktől kezdve, évezredeken keresztül alkalmazták, használták. különböző formákban és technikákban a geometrikus ábrázolásmódot. A huszonegyedik században is élő, fejlődő látásmód, ami a magyar művészetben Kassák Lajossal, Moholy Nagy Lászlóval, fémjelezhető. A külföldi művészek közül Mondrian, és Malevics nevét említeném meg.
-Hogy kell ezeket a képeket megfejteni ? Egyáltalán nekünk nézőknek feladatunk megfejteni, vagy elég ha egy érzést közvetít egy kép ?
Nagyon sokszor azt hiszem elegendő az a benyomás, ami a képről árad. Ha az ember nyitott szívvel és lélekkel közelít a képekhez, olvasni lehet a képet, és engedni kell hogy hasson ránk inkább érezni kell a képet mint érteni.. Érdemes közel menni ezekhez a képekhez mert a fegyelmezett kidolgozás a hajszálpontos kivitelezés csak így válik láthatóvá. A teljességre törekszem és itt nem csak a formák tökéletesek, hiszen a kör a négyzet a háromszög az ellipszis csodálatos szabályos formák ,hanem a kép egészének összhangját is meg kell teremteni .Áttetsző kristályszerkezetű képeket szeretnék festeni. Legkevesebbel a legtöbbet kifejezni, ez foglalkoztat igazán.
-Ebben a szigorú rendben amit a színek és a formák meghatároznak, hogy lehet a játékosságot megtalálni, hiszen ezek a képet hordoznak mindig valami meglepő fordulatot szabálytalanságot is ?
Valóban mindig teret kell adni a fantáziának, a játékosságnak is. A túlzott lehatároltság unalmassá válhat. Nézzük a képeket látvány szerint, de tulajdonképpen van egy mögöttes rétege a képnek, ami hosszabb elmélyültebb szemlélet igényel, akár a kiemelkedő formákból együtteséből, vagy a háttér és a megjelenő formák viszonyából ered, és ezek optikai játéka, zenei ritmusa adja a képek többrétegű jelentését.
-Elhangzott hogy precizitásra tökéletességre kell törekedni. A honlapján azt írja a naplójában hogy minden egyes színt formát ,hétszer kell átfesteni, mint józsef Attila a Hetedik című versében mindent hétszer. De miért kell mindent hétszer ,hét rétegben megfesteni ?
Hát ez nálam úgy alakult ,hogy minden színt hétszer át kell festenem. A mítoszok világából ismerjük ezt a bűvös számot, ami a teljességnek a száma, és ne felejtsük a bőrünk is hét rétegből áll . Mire a hetedik réteg is rákerül a képre, akkor készül el a kép. A kép tónusainak a telítettségét hétszeri átfestés után nyeri el a szín, és megkapja azt a fényt amitől a kép befejezetté válik .
-Egy utolsó kérdés azt írja címet adni a képnek sokkal nehezebb mint magát a képet elkészíteni. Nincs a fejében már egy elkészült kép amikor a vászon elé ül , tehát hogy én már mindent tudok.. menet közben alakul a festmény ?
Van úgy ,hogy menet közben is alakul a kép, de én általában előre elkészített tervek vázlatok alapján dolgozom. Előfordul, hogy a tervezés különböző fázisaiban a számítógépet is használom. Megvan a részletes pontos elképzelésem, de a kivitelezés során ez módosulhat változhat.
-Van olyan kép aminek nem sikerült találó címet adni ?
Cím nélkül című képem nincs, bár az sem lenne rossz elnevezés, előfordul, hogy egy jobb címet találok, természetesen akkor ez lesz érvényben. A címadás nehéz műfaj, de mivel ezt sem bízhatom másra, igyekszem jó címet adni a képeknek.
-Köszönöm szépen a beszélgetést.
Kérdez: Vasvári Annamária
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!