Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

Dévényi János festményeiről

 

Művészete abból az avantgárd szemléletből táplálkozik, amely a 20. század elején a konstruktivista gondolkodásmódot létrehozta. A magyarországi aktivisták, Kassák Lajos  köre, illetve a rájuk is nagy hatást gyakorló holland és orosz konstruktivizmus kiemelkedő

festőinek  művészete olyan kristályos kiindulópontot jelentett számára, amely kimenekítette egy hosszabban elnyúló művészi válságból, és megmentette az eltévelyedés veszélyétől .Ám  a forradalmi  töltet, mely az ős geometrikus absztrakció mestereit / Van Duisburgot, Huszár Vilmost, El Liszickíjt, Rodcsenkót / jellemezték nem volt igazán vonzó a számára, sokkal inkább a mondrián-i malevics-i  transzcendens világkép az ami művészetét inspirálta.

Dévényi János művein elválaszthatatlan egymástól a forma és a szín ,a szín és a forma egymáshoz  rendelt elemeinek kölcsönhatásából szerveződik képi világa. A geometrikus alapformák, elsősorban négyzet, háromszög, és körmotívumok képezik művészi látásmódjának formakincsét. Mégis, ezeket a körzővel, vonalzóval szerkesztett formákat

időnként megbontja valami meglepő szabálytalanság, merész kompozíciós ötlet. Formái

gyakran úgy keletkeznek, hogy az egyik forma a másik szín felületébe belevág ,abból kimetsz egy területet, így a kettő kiegészítve  egymást,  létrehoz egy  egymásra felelő szín- és forma játékot. Képeinek alapszerkezetén, a felületen elterülő kiértékelt tónusok rendje szinte

anyagtalanná válik  kompozícióiban. A formák létrehozásakor a párhuzamosság és annak ellentéte a szabálytalanság, meghatározó képteremtő elvként van jelen festményeiben. .Így a fent és a lent, a függőleges és a vízszintes, mint képalkotó elv, rendszerének az alapja. A képi történések az alapstruktúrához képest változnak, létrehozva annak jellemző karaktereit. A kisebb-nagyobb elmozdulások, forgatások, metszések indítják el a képteremtő mozzanatot, amely a követő formák megjelenésével poentírozódik. Képei egyes esetekben a  kiemelt motívum centrumában helyezkednek el, vagy mellérendelt viszonyba rendeződnek. Ha egy

képi ötlet felvetődik, vagy egy ábrázolási  rendszer létrejön műveiben,  azt különböző szín és formavariációkban  képsorozatokban dolgozza fel. Mindebben a gondolkodásmódban, a színek viszonylatai tovább hatványozzák azt az intellektuális- kombinatív fantáziát ami ennek a művészetnek a lényegét adja. A színvilágában benne van az alapszínek kemény kontrasztja, és a tört színek visszafogott harmóniája is. A kevert színek lecsendesítik a formák dinamikáját, oldják az éles kontúrokat, kiegyenlítik a lehatárolt felületeket. A színek és formák egy finoman rétegzett térhatásba olvadnak, melyben a felületek egymás alá és fölé rendeződve, a lehűtött és felizzított színek együttesben jelennek meg. Kozmikus tér ez, melyet

a festői eszközök kompozíciós törvényei uralnak. Dévényi János képeinek rendező elve a kiszámított rend, amely önmagát kibontó építő rendszerré válik .Műveit nagy műgonddal

precízen oldja meg, homogén színformáit meditatív  elmélyültséggel hozza létre .A felhasznált képi elemek, a művészi szabadság erőterében  képesek egy individuális  világkép

közvetítésére, a világban ható törvényszerűségek megjelenítésére.

 

 

/Szerkesztett részlet H. Szilasi Ágota kiállítás-megnyitó beszédéből/

2008 02. 18. Eger /Villanások/

 

 

Címkék: kiállításmegnyitó

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu