Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

Fogyasztók százezreinek a minennapok része, sokaknak könnyen elérhető lehetőség, másoknak rejtélyes ágazat az MLM vagy network marketing. Az biztos, hogy nagy üzlet és különleges világ ez hatalmas világcégekkel, kiterjedt hálózatokkal, látványos rendezvényekkel, meglepő számokkal, körülvéve sok-sok tévhittel. Összeállításunkból kiderül, melyek a fontos hálózatok, cégek itthon, miként működnek a rendszerek, és kinek érdemes belépnie valamelyikükhöz, hogy esetleg megcsinálja szerencséjét.

A network marketing lényege a fogyasztói hálózat felépítése, hosszú távon csak ebből származhat stabil, passzív jövedelem ? mondja Nógrádi Bence, az egyik legelismertebb magyar üzleti író, motivációs eladó. ?A multi-level marketing rendszer meghatározása is a több szintből álló értékesítésre épül, ami azt sugallja, hogy az üzletépítők a csoportjukhoz tartozó munkatársak forgalmából is részesülnek.?

A HÁLÓZAT AZ ÜZLET

Nógrádi szerint a pilótajáték és az MLM üzlet két teljesen külön dolog, mivel a pilótajáték illegális tevékenység, ahol az új tagok toborzásáért fizet a cég, ezzel ellentétben az MLM legális rendszer, ahol kizárólag a teljesítmény után jár a jutalék. ?Az MLM hihetetlenül egyszerű üzlet, ha megfelelően építik? ? vallja Nógrádi Bence ? ?de sokan túlbonyolítják, vagy helytelen módszerekhez folyamodnak, amikor túl gyorsan akarnak meggazdagodni.?

Az üzletépítés nem egyenlő a házalással sem, mint azt sokan tévesen gondolják, már csak azért sem, mert a fogyasztók a törvény szerint közvetlenül a cégtől vásárolnak, és nem a termékforgalmazótól. A forgalmazó hivatalosan csak ?ajánlja? a terméket mások figyelmébe.

MLM-NAGYHATALOM VAGYUNK

?Bár Magyarországon egyesek még ma is szkeptikusan fogadják az MLM-et, a modell igenis működik. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy sok ember számára ez az egyetlen lehetőség, hogy passzív jövedelemre tegyenek szert, hacsak nem tudnak írni egy sikerkönyvet vagy egy popslágert, amelyet utána milliók vásárolnak meg? ? teszi hozzá Nógrádi Bence.

A szakember szerint Magyarország igazi MLM-nagyhatalom: több nemzetközi hálózat esetében az összforgalom tekintetében hazánk az élvonalban szerepel. ?Ami azt bizonyítja, hogy a magyarok egyáltalán nem lusták, és igenis képesek egy kitűzött célért hosszú távon, keményen dolgozni.?

?Magyarország valóban komoly hagyományokkal és affinitással rendelkezik a közvetlen értékesítés, illetve az MLM iránt, de a forgalmi statisztikák inkább csak egy-egy cég vonatkozásában igazolják a nagyhatalmi státuszt, összforgalom alapján semmiképp? ? fogalmazza meg félig-meddig ellenkező véleményét Sztruhala Szilveszter, a Sunrider magyarországi cégvezetője.

A tíz legnagyobb MLM-rendszerű világcég közül háromnak sikerült az elmúlt években jelentős hálózatot kiépítenie itthon, ezek az Amway, a Forever Living Products és a Nu Skin.

Érdekes adalék, hogy az MLM cégek időnként nem egy központi stratégiát követve, hanem egyéni kezdeményezésre jelennek meg nálunk. Az FLP közismert aloe vera termékeit a fáma szerint először egy debreceni vendéglátós fedezte fel a magyarok számára, a Nu Skin amerikai óriást pedig egy dunaújvárosi vállalkozó győzte meg, hogy érdemes elindulni a hazai piacon.

ÚJ HAZAI SZEREPLŐK

MLM-cégek az elmúlt években is megjelentek Magyarországon. Ilyen például a németországi hátterű LR Health & Beauty Systems, a Vitalion Klub vagy a Nikken. ?Országos lefedettség szempontjából nálunk most kezdődik az igazi munka? ? mondja Katona József, az LR magyarországi igazgatója. ?Ez idő alatt létrehoztuk azt a stabil hátteret, ami már egy robbanásszerű forgalomnövekedést is képes lesz kiszolgálni.?

Találni példát teljesen magyar kezdeményezésre is, mint az Ökonet, amelyet magyar tulajdonosok hoztak létre hazai tőkéből (lásd keretes írásunkat a következő oldal).

MLM TERMÉKEK NÉLKÜL

Léteznek olyan MLM-típusú vállalkozások is, amelyek nem a saját termékeikkel kereskednek, csak az üzleti modellt működtetik. Így működik a Sciennet, amely harmadik félként a vevőket, cégeket és magánembereket fogja össze.

Aki törzsvásárlóvá válik a rendszerben ? ez egyszerű internetes regisztrációval történik ?, az kedvezményesen vásárolhat a cég partnereitől. A vevők jól járnak az akciók miatt, az előállítók pedig biztos felvásárlói piacon, reklámok nélkül juthatnak új ügyfelekhez.

HÁNYAN VANNAK A HAZAI ÜZLETÉPÍTŐK?

A multi-level marketing üzletágban tevékenykedők pontos számát illetően még az MLM-piac vezető szereplői is csak óvatos becslésekbe bocsátkoznak. Ahogy Balogh Ottó, a Nu Skin egyik legsikeresebb hálózatépítője (lásd keretes írásunkat) fogalmaz: ?Minden cég és minden vezető másképp fogalmazza meg, kit tart aktívnak.?

?Az adatok bizonytalanságának egyik oka, hogy ez a tevékenység nem rendelkezik saját TEÁOR-számmal, csak az ?általános kereskedelem? besorolása alá tartozik. Így statisztikailag sem különíthető el, vagyis hitelesen nem mérhető? ? jegyzi meg Sztruhala Szilveszter. ?Azt se hallgassuk el, hogy maguk a hálózatépítők eléggé titkolózó szakmát alkotnak, ezért is kevés a megbízható adat. Ez nemzetközi szinten is érvényes, bár a nyilvánosan működő, tőzsdei cégek közzéteszik pénzügyi és egyéb adataikat. Ám a nem tőzsdei cégek, például a Sunrider International adatai titkosak.?

Sok olyan állítás is megjelenik a piacon, gyakorta szóbeszéd ? adott esetben a hálózatépítők szájhagyománya alapján eltorzulva, felnagyítva ?, amelynek csekély a valóságalapja. ?Ebben az is szerepet játszik, hogy az új alapítású vagy újonnan piacra lépő cégek is egyből hatalmas, nagyon megbízható cégnek szeretnék feltüntetni magukat, még akkor is, ha az üzleti logika alapján csak rövidebb életciklus várható? ? mondja Sztruhala Szilveszter. A megkérdezett piaci szereplők és a sikeroktató véleménye abban megegyezik, hogy a valamilyen hálózatban fogyasztóként regisztráltak száma meghaladja a lakosság 10 százalékát (1 millió), az aktív üzletépítők száma pedig 55?60 ezerre tehető.

A LEGKÖNNYEBB VÁLLALKOZÁS?

Sok félreértés övezi az MLM-rendszereket, például az a tévhit, hogy ezzelbárki villámgyorsan meggazdagodhat. A hálózatépítés hazájában, az Egyesült Államokban az MLM üzletet megbízható, hosszú távú jövedelemnek tekintik, amely a keresetkiegészítés egyik legális formája.

Igaz, vannak, akiknek már valóban sikerült látványos jövedelmeket elérni az MLM révén. Az anyaggyűjtés során a Haszon magazin több olyan esettel találkozott, amikor magyar üzletépítők a nulláról két-három év alatt havonta tíz, sőt havi 15?20 millió forintos jövedelemre tettek szert.

A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a nagy többség nem éri el ezeket a csúcsfizetéseket. Bár Nógrádi Bence ehhez hozzáfűzi: ?A hagyományos vállalkozások esetében semmivel nem nagyobb a siker aránya, mint az MLM szakmában.?

A hagyományosnak megismert vállalkozások indításával szemben ráadásul az MLM-nek számos előnye van. Az induláshoz viszonylag kis befektetés szükséges, ami az anyagi kockázatot is csökkenti. Végezhető félállásban, és nem kell hozzá tapasztalat vagy képzettség. Eltér abban is, hogy a szponzor (a vezető ? lásd szócikkünket) ?alá? tartozó munkatársak szintén egyéni vállalkozók, tehát nem kezelhetők alkalmazottként.

ÉPÍTŐ KÉPESSÉGEK

A sikeres MLM-est inkább a jó emberismeret, a jó kapcsolatteremtő képesség és egyfajta tanulható technikai képzettség jellemzi. Utóbbi annyit jelent, hogy megtanul hatásos bemuta-tókat, előadásokat tartani, amelyekkel még több tagot toboroz a hálózatba. Az emberismeret ahhoz kell, hogy gyorsan felismerjük, kiből lehet ügyes üzletépítő ? a kapcsolatteremtő képesség pedig ahhoz, hogy ne féljünk idegeneknek is megmutatni az üzleti lehetőséget.

Fontos a kifogáskezelési technikák elsajátítása, bár Nógrádi szerint a legjobb kifogáskezelés a kifogások elkerülése. Az egyik kifogáskezelő módszer a ?hagymatechnika?, vagyis a hagymahéjak lehántásának mintájára a sok ürügy mögött megtalálni a valódi okát annak, hogy beszélgetőtársunk miért nem akar csatlakozni a hálózathoz.

Erre egy példa: ?Nincs pénzem elkezdeni?, ?Ha mondjuk lenne rá pénzed, csinálnád?? ?Nem, mert nincs rá időm munka mellett?, ?Ha lenne rá időd, csinálnád?? ?Nem, mert az ismerőseimet kell megkeresni?. Ez már lehet egy valódi ok, amelynek elhárítása után már igent mond az illető. Mindazonáltal az üzletépítéshez rengeteg türelem szükséges, és bizony meg kell tanulni elviselni az elutasításokat is ? ahogy keretes írásainkban több hálózatépítő is megemlíti.

NEM A ROKONOKKAL KEZDŐDIK

A legtöbb kritika azért éri az MLMeseket, mert az üzletépítést saját rokonaikon, ismerőseiken kezdik. Nógrádi Bence arra tanítja az üzletépítőket, hogy a családtagokkal bánjanak óvatosan, ne erőszakolják rájuk mindenáron az üzletet vagy a termékeket. Az író szerint az MLM szakmában megszokott, hogy a sikeres üzletépítők olyan emberek segítségével építik fel az üzletüket, akiket csak jóval azután ismertek meg, hogy belekezdtek a hálózatépítésbe.

?A rokonok akkor kezdenek igazán az üzletépítés iránt érdeklődni, amikor mi kiugró jövedelmet kezdünk havonta kézhez kapni a hálózatépítésből. De akkor általában már nem kell hívni őket, maguktól is jelentkeznek?? ? mondja Nógrádi némi iróniával.

Címkék: mlm

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu