Kis türelmet...
Első fejezet: A végső megismerés
A mahámudrá énekében így szól Tilopa:
A mahámudrá minden szó és minden szimbólum felett áll, de neked Náropa, ki megfontolt és kitartó vagy, el kell mondanom:
Az
ürességnek nincs szüksége támaszra, a mahámudrá a semmin nyugszik.
Minden erőfeszítés nélkül, inkább lazán és természetesen, a korlátok
ledönthetők – ezáltal a szabadság elérhetővé válik.
A
végső megismerés valójában egyáltalán nem is megismerés, hiszen maga a
megismerő elvész. Amikor pedig nincsen megismerő, mit lehet mondani
róla? Ki fogja elmondani? Ki fog beszámolni róla? Amikor az alany
eltűnik, a tárgy szintén el kell, hogy tűnjön – a partok eltűnnek,
csupán a megismerés folyama marad. A tudás jelen van, de az, aki tudja,
már nincs.
Ez a baj az összes misztikussal. Eljutnak a legvégső
tudáshoz, de sohasem képesek azt elbeszélni követőiknek. Nem tudják
elmondani azoknak, akik az értelmükkel szeretnék azt felfogni. A
misztikusok eggyé válnak a tudással. Az egész lényük róla mesél, de itt
nincs lehetőség az intellektuális megértésre. Neked adhatják, ha képes
vagy elfogadni. Megengedhetik, hogy megtörténjen benned, ha te is
megengeded; ha befogadó vagy és nyitott. De a szavak nem használnak, a
jelképek nem segítenek, az elméletek és a tanítások teljességgel
haszontalanok.
A megismerés – természetéből adódóan – inkább
hasonlít a megismerési folyamatra, mint magára a megismerés utáni
állapotra. Ez egy folyamat – elkezdődik, de soha nem ér véget. Átadod
neki magad, de sohasem birtokolhatod. Olyan ez, mint amikor egy csepp
az óceánba hullik, vagy amikor maga az óceán hullik bele a cseppbe. Egy
mélységes összeolvadás, egy egység – beleolvadsz és eltűnsz benne.
Semmi nem marad utána, nyoma sem marad; ki fog hát beszélni? Ki fog
visszatérni ebbe a siralomvölgybe? Ki jön vissza ebbe a sötét
éjszakába, hogy elmondja?
A világ összes misztikusa mindig teljesen
tehetetlennek érezte magát élményeik szóbeli átadásával kapcsolatban. A
lelki érintkezés lehetséges, de a közlés nem. Ezt a kezdet kezdetén meg
kell érteni. A lelki közösség egy teljesen más dimenzió: két szív
találkozik, ez már egy szerelemi kapcsolat. A kommunikáció fej és fej
között zajlik, ez a fajta érintkezés viszont szív és szív közt – így
hát ez egy érzés. A kommunikáció tudás: pusztán szavakat adhat, pusztán
szavak hangzanak el, és így pusztán szavak érkeznek és hatnak. A szavak
pedig olyanok... a szavak természete olyan halott, hogy semmit, ami élő
nem lehet a segítségükkel átadni. Még a mindennapi életben is… hagyjuk
most a legalapvetőbb misztikus élményeket, mert a mindennapi élet
tapasztalásai során is, van úgy, hogy amikor megélsz egy tökéletes
pillanatot, egy pillanatnyi örömmámort, amikor valóban érzel valamit és
valóban átalakulsz, akkor hirtelen lehetetlenné válik, hogy ezt
szavakkal kifejezd.
Gyermekkoromban mindig elmentem kora reggel a
folyóhoz. Egy kis faluban éltünk, ahol a folyó olyan nagyon lassú,
mintha nem is folyna egyáltalán. Amikor pedig még olyan korán van, hogy
fel sem kelt a nap, olyan hallgatag és lusta az a folyó, hogy tényleg
nem lehet látni a mozgását. Reggel, amikor még nincs ott senki, amikor
a fürdőzők sem érkeztek még meg, minden rendkívül csöndes. Még a
madarak sem énekelnek – nem hallatszik semmi hang olyan korán, egyedül
a némaság uralkodik. A mangófák illata terjengett mindenfelé a víz
fölött.
Odajártam, a folyó legtávolabb eső kanyarulatához, csak hogy
ott üljek, csak hogy ott legyek. A jelenléten kívül semmi másra nem
volt szükség, olyan gyönyörű élmény volt. Megfürödtem, úsztam, és mire
a nap felkelt, átértem a másik partra, a homoktengerhez. Ott
megszárítottam magam a napon, feküdtem, néha el is aludtam.
Amikor hazaértem, az édesanyám mindig azt kérdezte:
– Mit csináltál egész reggel?
– Semmit – válaszoltam, hiszen tulajdonképpen tényleg nem csináltam semmit.
–
Hogy lehetséges ez? Négy órán keresztül voltál el, hogy lehet, hogy
semmit sem csináltál? Biztosan csináltál valamit – és valójában igaza
volt, viszont én sem alaptalanul mondtam, amit mondtam.
Egyáltalán
semmit sem tettem. Egyszerűen csak ott voltam a folyóval, tétlenül, és
hagytam a dolgokat megtörténni magam körül. Ha kedvem támadt... ne
feledjétek, ha kedvem támadt hozzá, akkor úsztam, de ez nem egy
cselekvés volt a részemről, semmit sem erőltettem. Ha elálmosodtam,
akkor elaludtam. A dolgok történtek, de cselekvő nem volt. A szatorim
első élményei ott kezdődtek, annak a folyónak a közelében: cselekvés
nélkül, egyszerűen csak jelen voltam, miközben milliónyi dolog történt.
– Mégiscsak csináltál valamit! – erősködött tovább anyám.
–
Jól van, megfürödtem, azután megszárítkoztam a napon – mondtam hát, ami
végre elégedettséggel töltötte el. Engem viszont nem, hiszen ami
történt, azt nem fejezi ki a „megfürödtem” szó. Ez olyan silánynak és
fakónak tűnik így. Játszadozni a folyóban, sodródni a folyóban,
úszkálni a folyóban olyan mélységes élmény volt. Egyszerűen azt
mondani, hogy „megfürödtem”, nem magyaráz meg belőle semmit. De az,
hogy „odamentem, sétáltam a parton, majd üldögéltem”, szintén nem adja
át az érzést.
Még a mindennapokban is érezhető a szavak
hiábavalósága. Ha pedig ezt mégsem érzed, az azt jelenti, hogy még nem
éltél igazán, hogy eddig túlságosan felületesen éltél. Ha bármi, amit
valaha is megéltél elmondható szavakkal, az azt jelenti, hogy soha nem
éltél.
Amikor először történik veled valami, ami a szavakon túl van,
azt mutatja, hogy az élet épp megtörtént veled; az élet bekopogtatott
az ajtódon. Amikor pedig a leghatalmasabb élmény kopogtat az ajtódon,
egyszerűen eltűnsz a szavak birodalmából – megnémulsz, nem jut eszedbe
a beszéd, egyetlen szó sem keletkezik benned. Bármi, amit ilyenkor
mondasz olyan rettentő tompának, élettelennek, értelmetlennek és
jelentéktelennek tetszik, hogy úgy érzed, méltánytalan vagy a veled
megtörtént élménnyel szemben. Erre mindig emlékezz, hiszen a mahámudrá
az utolsó, a végső élmény.
A mahámudrá a világegyetemmel átélt
tökéletes orgazmus. Ha szerettél már valakit és néha éreztél vele
egyfajta összeolvadást, eggyéválást, akkor tudod, hogy ilyenkor a kettő
nem kettő többé. A testek ugyan különállók maradnak, de valami hidat
alkot közöttük, és így legbelül eltűnik a kettősség. Egy életenergia
vibrál mindkét pólusnál – csak akkor értheted meg, hogy mi az a
mahámudrá, ha ez már megtörtént veled. A mahámudrá a legmélyebb
mélységeket és a leghatalmasabb magasságokat foglalja magában. Így az a
mindenséggel, az univerzummal átélt orgazmust, a létezés forrásába való
beolvadást jelenti.
Ez pedig a mahámudrá éneke. Csodálatos, hogy
Tilopa éneknek nevezte, mert csak elénekelni tudod, de nem tudod
elbeszélni. Csak eltáncolni tudod, de nem mesélhetsz róla. Ez egy olyan
áthatolhatatlan jelenség, amelyből az éneklés talán képes közvetíteni
egy darabkát – nem az, amit énekelsz, hanem az, ahogyan énekeled.
Sok
misztikus egyszerűen csak táncolni tudott ezután a végső élmény után,
másra képtelenek voltak. Az egész lényük és testük beszélt; test,
szellem és lélek – mindhárman részt vettek a kommunikációban.
Táncoltak, de azok a táncok nem mindennapi táncok voltak.
Tulajdonképpen az összes tánc ezek miatt a misztikusok miatt született
meg, hisz ez az extázis, a boldogság, a gyönyör közvetítésének egy
módja. Az ismeretlen egy darabja behatol az ismertbe, a túlvilág egy
része eljön a Földre – mi mást tehetnél? Eltáncolhatod, elénekelheted.
Ez a mahámudrá éneke.
De ki fogja elénekelni? Tilopa nincs többé. Az
orgazmikus érzés maga az éneklés. Ez nem Tilopa éneke, Tilopa már nem
létezik. Maga a tapasztalás vibrál és énekel. Ezért hát a mahámudrá
éneke az extázis éneke, hisz az extázis valójában az éneklés. Tilopa
nem tehet semmit, Tilopa nincs is jelen, Tilopa már felolvadt. Csak ha
a kereső már eltűnt, akkor érhető el a cél. Csak ha a tapasztaló nincs
többé, akkor jelenik meg a tapasztalat. Keress – és sohasem találhatod
meg, amit keresel, hiszen a keresésen keresztül a kereső erősödik
benned. Ne keress – és megtalálod. Pontosan a keresés, a rá irányuló
törekvés válik a gáttá, hiszen minél többet kutatsz, annál jobban
megerősödik az ego: a kereső. Ne keress!
Ez a mahámudrá énekének
legmélyebb üzenete: ne keress, maradj pontosan olyan, amilyen valójában
vagy, ne menj sehová. Soha senki nem juthat el Istenhez, senki nem
képes megtalálni, mert senki nem ismeri az utca-házszámot. Hová mennél?
Hol fogod megtalálni az isteni jelenséget? Ehhez nincs térkép, nincs út
és nincs senki, aki elmondaná, hol találod Őt. Nem, soha senki nem
találhatja meg Istent. Mindig fordítva történik: Isten jön el tehozzád.
Minden alkalommal, amikor készen állsz, kopogtat az ajtódon, mindig Ő
kutat fel téged, ha már felkészültél. Ez a felkészültség pedig nem más,
mint egyfajta befogadás. Amikor teljesen befogadóvá válsz, ha nincs már
ego, akkor egy üres szentéllyé változol, ahol nincs többé senki.
Tilopa
azt mondja a dalban: válj olyanná, mint egy üres bambusznád, amiben
semmi nincsen. És hirtelen, abban a pillanatban, amikor üres
bambusznáddá változol, az isteni ajkak körbefognak és az üres
bambusznád fuvolaként szólal meg, a dal elkezdődik – ez a mahámudrá
dala. Tilopa üres bambusznáddá változott, Isten eljött, a dal pedig
elkezdődött. Így hát ez nem Tilopa éneke, hanem magáé a végső
megismerésé.
Egy fontos dolgot azonban tudnunk kell, mielőtt
belépnénk ebbe a csodálatos jelenségbe. Nem sokat tudunk Tilopáról,
hiszen a hozzá hasonló emberekről tényleg nem lehet sokat tudni. Nem
hagynak maguk után nyomot, nem válnak a történelem részeseivé.
Félrevonultan élnek, nem kapcsolódnak azokhoz az irányzatokhoz,
amelyeket az emberiség éppen képvisel, nem foglalkoznak ezzel. Az egész
emberiséget a vágyakozás motiválja, a Tilopához hasonlóak pedig a
vágynélküliség felé veszik útjukat. Egyszerűen kilépnek az emberiség
történelmének fő vonulataiból.
És minél inkább eltávolodnak ezektől
a vonulatoktól, annál inkább misztikussá válnak. Olyanok, mint a
mítoszok; létezésük többé nem időbeli esemény. Ennek így is kell
lennie, hiszen az idő dimenzióján túl mozognak, az idő dimenzióján túl
léteznek – az örökkévalóságban élnek. Egyszerűen eltűnnek az emberiség
megszokott dimenzióiból, elpárolognak. Az a pillanat, amikor
elillannak, csakis az a pillanat, amire visszaemlékszünk – annyi időre
válnak a mi részeinkké. Ez az, amiért nem lehet sokat tudni arról, ki
is volt Tilopa valójában.
Pusztán ez a dal létezik. Az ő ajándéka,
amit a tanítványának, Náropának adott. Egy ilyen ajándékot csak akkor
lehet átadni, ha mester és tanítvány között mély, meghitt szerelmi
viszony van. Képesnek kell lenni egy ilyen ajándék elfogadására. Ezt a
dalt Náropának, a tanítványának ajándékozta. Mielőtt azonban Náropa ezt
megkapta volna, millió módon próbára tette őt, a hitét, a szeretetét, a
bizalmát. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy semmiféle kétség nem létezik
benne, még a legapróbb kétely sem, amikor a szíve teljességgel megtelt
bizalommal és szeretettel, akkor kapta meg ezt a dalt.
Én is azért
vagyok itt, hogy elénekeljek egy dalt, de csak akkor kaphatjátok meg
ezt az ajándékot, hogyha felkészültetek. Ez a felkészültség pedig azt
jelenti, hogy mindenfajta kétség eltűnik az elmétekből. Nem szabad
elnyomni, nem szabad a legyőzésével próbálkozni, mert még ha le is
győzöd, az nem tűnik el. Elnyomva ugyan, de része marad a
tudatalattidnak, és továbbra is hatni fog rád. Ne küzdj a kétkedő elméd
ellen, ne nyomd el. Tedd pontosan az ellenkezőjét, vigyél egyre több és
több energiát a bizalomba. Egyszerűen csak légy közömbös a kétkedő
elméddel kapcsolatban, mást nem tehetsz.
A közömbösség a kulcs:
egyszerűen legyél közömbös. Ott van – hát fogadd el. De vigyél mindig
több energiát a bizalomba és a szeretetbe, mert ez ugyanaz az energia,
ami kétellyé válik; pontosan ugyanaz táplálja a bizalmat is. Maradj
közönyös a kétséggel szemben. Abban a pillanatban, amikor közömbössé
válsz, az együttműködésed megtörik, már nem táplálod, hiszen mindent a
figyelmeddel tudsz életben tartani. Így hát a figyelem – még akkor is,
ha a kételyeid ellen vagy – veszélyessé válik, mert az a táplálék, az a
te közreműködésed bennük. Egyszerűen csak közönyössé kell válni: sem
érte, sem ellene. Ne kételkedj, és ne is küzdj a kételyeid ellen.
Először
is három szó jelentését kell megérteni. Az egyik a „kétség”, a másik a
„hit” és a harmadik a „bizalom”, amit Keleten sraddha-ként ismernek. A
kétség bármivel kapcsolatban egy negatív magatartást jelent. Bármire,
ami elhangzik, először negatívan tekintesz. Ellene vagy és okokat is
fogsz találni, képes leszel azokat racionalizálni, hogy igazold az
ellenállásodat. Azután ott van a hívő agy. Pontosan ugyanolyan, mint a
kételkedő agy, csak épp fejjel lefelé, nincs sok különbség. Ez az agy
pozitívan tekint a dolgokra és arra próbál indokokat, ésszerűsítést
találni, hogy ezt a hozzáállást támassza alá. Az agy, amely kételkedik,
elfojtja a hitet, és amelyik hisz, elfojtja a kételyt – de mindkettő
ugyanabból van, nincs köztük minőségi különbség.
Végül van egy
harmadik agy, amelyiknek a kételyei egyszerűen eltűntek, és ha a
kételyek eltűnnek, a hit is eltűnik. A bizalom nem hit, hanem szeretet.
A bizalom nem lehet hit, mert az nem csupán egy fél, hanem maga a
teljesség. A bizalom nem hit, hiszen nincs benne kétség – miért kellene
hát bármit elhinni? A bizalom egyáltalán nem egy indoklás: sem
valaminek a létét, sem a nemlétét nem próbálja racionalizálni, egyik
utat sem választja. A bizalom azt jelenti, hogy természetesnek veszel
valamit, mély bizonyosságérzeted van, és szeretsz. Erre nem találsz
semmilyen magyarázatot, egyszerűen csak úgy van. Mit tehetnél?
Ne
építs fel magadban hitet a bizalom ellenében. Csak legyél közömbös a
hittel és a kétséggel szemben is, és áraszd az energiáidat mindinkább a
szeretet felé. Szeress jobban, szeress fenntartás nélkül. Ne csak engem
szeress, hiszen ez lehetetlen: hogyha szeretsz, egyre többet és többet
szeretsz. Amikor szeretsz, egyszerűen egy szeretetteljesebb életet élsz
– nem csupán a mester iránt érzed ezt, hanem minden iránt, ami
körülvesz: a fák és a kövek iránt, az égbolt és a föld iránt is. Te
magad, a lényed, a létezésed minősége változik át egy
szeretetjelenséggé. Ekkor megjelenik a bizalom. Csakis akkor, ha egy
ilyen mély bizonyosság van benned, kaphatsz meg egy olyan ajándékot,
mint amilyen a mahámudrá éneke. Amikor Náropa felkészült, Tilopa ezt az
ajándékot adta neki.
Ne felejtsd el, hogy egy mester közelében nem a
fejedet használod. A kétséghez és a hithez is gondolati úton jutsz el.
Egy mesternél azonban a szíved mutatja az utat. A szíved pedig nem
ismeri a kétséget és nem tudja, mit jelent az, hogy „hinni” – csak a
bizalmat ismeri. A szív olyan, mint egy kisgyermek: belekapaszkodik az
apja kezébe, és az apa akárhova mehet, a gyerek követi anélkül, hogy
hinne vagy kételkedne – ő még ártatlan. A kétely egy fél, a hit egy
másik fél. A gyerek azonban még egységes, egyszerűen csak megy arra,
amerre az apja viszi. A tudatosság legmagasabb fokának ezeket az
ajándékait csak akkor kaphatja meg a tanítvány, ha ilyen gyermekké
válik.
Akkor nyerheted el a tudatosság leghatalmasabb csúcsait,
amikor a befogadás legmélyebb völgye vagy. Csakis egy völgy tud
befogadni egy hegycsúcsot. A tanítványnak teljesen femininné,
befogadóvá, a nő méhéhez hasonlóvá kell válnia. Csak akkor bukkanhat
fel egy olyan jelenség, ami ebben a dalban is megjelenik.
Tilopa a mester, Náropa a tanítvány, és Tilopa így szól:
A mahámudrá minden szó és minden szimbólum felett áll, de neked Náropa, ki megfontolt és kitartó vagy, el kell mondanom…
Minden
szó és szimbólum felett áll, az összes szón és szimbólumon túl. De
hogyan lehet akkor elmondani? Hogyha valóban fölötte áll a szavaknak és
jeleknek, hogyan lehet elmondani? Létezik rá mégis mód? Igen, létezik:
ha létezik egy Náropa, akkor van rá mód. Ha tényleg létezik egy
tanítvány, akkor van rá mód. A tanítványon múlik, vajon megjelenik-e a
lehetőség, vagy sem.
Ha a tanítvány oly befogadó, hogy már nincsenek
saját gondolatai – nem ítélkezik a jó és rossz kategóriái alapján,
nincsenek saját gondolatai, lemondott róluk a mesterért. A tanítvány
most már pusztán fogékonyság, egyszerű üresség, készen arra, hogy
feltétel nélkül üdvözöljön bármit, amit kap – akkor a szavakra és
szimbólumokra többé nincs szükség, akkor képes vagy a befogadásra.
Hallgathatod a szavak közötti üzenetet, olvashatod a sorok közötti
jelentést – a szavak már csupán az ürügyet szolgáltatják. Az igazi
lényeget mindig a szavak között találod meg.
A szó csak egy trükk,
egy eszköz. Az igazi jelenség úgy követi a szavakat, mint egy árnyék.
És ha túlságosan az agyadban élsz, akkor a szavakra fogsz hallgatni,
így az üzenet nem jut el hozzád. Ha azonban egyáltalán nem a
gondolataid vezetnek, akkor a szavakat követő titokzatos, nagyon finom
árnyak, amelyeket csak a szív láthat meg, a láthatatlan árnyak, a tudat
láthatatlan hullámai, rezgései… a kommunikáció azonnal megjelenik.
Ne feledd, Tilopa azt mondja:
…de neked Náropa, ki megfontolt és kitartó vagy, el kell mondanom…
Azt,
ami elmondhatatlan, el kell mondani egy tanítványnak. Amit lehetetlen
elmondani, ami teljességgel láthatatlan, azt láthatóvá kell tenni egy
tanítvány számára. Ez nem csak a mesteren múlik – sokkal inkább múlik a
tanítványon.
Tilopa szerencsés volt, hogy megtalálta Náropát. Volt
néhány mester, kevésbé szerencsések, akik soha nem találtak rá egy
Náropához hasonló tanítványra. Így hát, bármit értek is el, az örökre
eltűnt velük, hisz senkinek sem adhatták át.
Néha egy mester
mérföldek ezreit tette meg, hogy rátaláljon egy tanítványra. Tilopa
Indiától Tibetig vándorolt, hogy megtalálja Náropát, hogy találjon egy
tanítványt. Tilopa végigbarangolta Indiát, és képtelen volt egy olyan
szintű embert találni, aki el tud fogadni egy ilyen ajándékot, aki
értékelne egy ilyen ajándékot, aki képes azt magába szívni és rajta
keresztül újjászületni. És Náropa, ahogy megkapta az ajándékot,
teljesen átalakult. Azt mondják, akkor Tilopa így szólt Náropához:
– Most menj, és keresd meg a saját Náropádat!
Náropa
szintén szerencsésen megtalálta tanítványát, úgy hívták, Márpá. Márpá
is szerencsés volt, ő is talált egy tanítványt, az ő neve Milarépa
volt. Ekkor azonban a hagyomány eltűnt, nem került elő több hasonló
rátermettségű tanítvány. Sokszor megtörtént már, hogy egy vallás
megjelent a Földön, majd eltűnt a semmibe, és sokszor meg is fog még
történni. Egy vallás nem válhat egyházzá, egy vallás nem válhat
szektává. Egy vallás a személyes kommunikációtól függ, egy mély és
bensőséges kapcsolattól. Tilopa vallása csupán négy generáción
keresztül létezett, Náropától Milarépáig – azután eltűnt.
A vallás
pont olyan, mint egy oázis: a sivatag határtalan, és néha a sivatag
egy-egy picike részén oázis tűnik fel. Amíg él, kutatod, amíg ott van,
iszol belőle – és ez rendkívül ritkán fordul elő.
Jézus sokszor
mondta a tanítványainak: „Egy kis ideig még itt vagyok. És addig én
vagyok a kenyér, amit megehettek, és a bor, amit megihattok. Ne
szalasszátok el ezt a lehetőséget!”
Hiszen akár ezer év is eltelhet,
amíg egy Jézushoz hasonló ember újra feltűnik. A sivatag határtalan. Az
oázis néha megjelenik, azután eltűnik, és mivel az oázis az
ismeretlenből tűnik elő, szüksége van arra, hogy lehorgonyozhasson a
Földön. Ha nincs horgony, akkor nem tud itt maradni. Náropa egy ilyen
horgony.
Ugyanezt szeretném mondani én is: egy kis ideig még itt
vagyok, ne szalasszátok el a lehetőséget! Hiszen olyan jelentéktelen
dolgok miatt is elszalaszthatod: ostobaságokkal, mentális hulladékokkal
foglalod el magad. Gondolkodhatsz rajta, hogy vajon így van, vagy úgy –
az oázis meg eltűnik hamar. Gondolkodhatsz rajta később is. Most igyál
belőle, mert lesz még elég sok életed, hogy azon gondolkodj, vajon így
van-e, vagy úgy. Az idő nem sürget. De addig igyál belőle, ameddig itt
van.
Ha egyszer megrészegülsz Jézustól, vagy Náropától, teljesen
megváltozol. Ez az átalakulás nagyon-nagyon könnyű és egyszerű, egy
természetes folyamat. Pusztán arra van szükség, hogy termőfölddé válj
és befogadd a magot, hogy anyaméhhé válj és befogadd a magot.
A mahámudrá minden szó és minden szimbólum felett áll, de neked Náropa, ki megfontolt és kitartó vagy, el kell mondanom…
Nem
lehet kimondani: kifejezhetetlen – de egy Náropának el kell mondani. Ha
csak egy tanítvány is készen áll, a mester megjelenik – meg kell, hogy
jelenjen. Amikor csak feltűnik a mélységes igény, azt mindig ki kell
elégíteni. Az egész létezés a legmélyebb szükségérzetedre válaszol, de
ennek az érzésnek meg kell jelennie, különben anélkül mész el egy
Tilopa, egy Buddha, vagy egy Jézus mellett, hogy észrevennéd.
Tilopa
ebben az országban élt. Senki nem figyelt rá, pedig ő készen állt, hogy
a leghatalmasabb ajándékot odaadhassa valakinek. Mi történt? És ez
sokszor megtörtént már ebben az országban, úgyhogy kell, hogy legyen
valami mögötte. Többször történt meg itt, mint bárhol máshol, hiszen
több Tilopa született errefelé, mint bárhol máshol. De miért van az,
hogy egy Tilopának Tibetbe kell mennie? Miért kell egy Bodhidharmának
Kínába mennie?
Ez az ország túl sokat tud, ez az ország túlságosan
is az agyával törődik. Ez az, amiért nehéz itt egy szívet találni – a
bráhminok és pánditok országában, a nagy gondolkodók és filozófusok
országában. Ismerik a Védákat és az Upanisadokat mind, fejből elmondják
az összes szentírást: ez a gondolkodók országa. Ezért történhetett meg
ez oly sokszor.
Még én is érzem, nagyon sokszor éreztem, hogy amint
jön egy bráhmin, a kommunikáció nehezebbé válik. Egy olyan emberrel,
aki túl sokat tud, szinte lehetetlen – hisz a tudása mögött nincs
megismerés. Összegyűjt rengeteg fogalmat, elméletet, dogmát és
szentírást. De ezek ahelyett, hogy virágba borítanák, inkább nehezítik
a tudatosságát. Vele nem történt meg, mindet csak kölcsönzi valakitől,
és minden, ami kölcsönzött, az szemét és rothadás – dobd el, amilyen
gyorsan csak tudod.
Csak az igaz, ami megtörténik veled. Csakis ami
benned virágzik ki, az igaz. Csak ami benned növekszik, az lehet igaz
és élő. Mindig emlékezz erre: kerüld a kölcsönvett tudást!
A
kölcsönvett tudás az agy eszközévé válik, hogy elrejtse a tudatlanságot
– de sohasem rombolja le a tudatlanságot. És minél több tudással veszed
magad körül, mélyen, legbelül, a lényed gyökerénél annál nagyobb a
tudatlanság és a sötétség. Egy „nagy tudású” ember pedig, a rengeteg
kölcsönvett tudásával szinte teljesen bezárja magát a tudásba, nem
juthatsz át hozzá. Nagyon nehéz megtalálni a szívét, ő maga is
elvesztett vele minden kapcsolatot. Így hát nem véletlen, hogy egy
Tilopának Tibetbe, egy Bodhidharmának Kínába kell mennie: a magnak
ilyen messze kell utaznia, ha itt nem talál termőföldet.
Emlékezz
erre, mert nagyon könnyű a tudás rabjává válni – a tudás szenvedély,
egy drog. És az LSD nem is olyan veszélyes, a marihuána sem olyan
veszélyes, mint a tudás. Bizonyos szempontból hasonlítanak, hiszen a
marihuána megsejtet valamit, ami nincs is ott, megjeleníti valaminek a
teljesen szubjektív álomképét – hallucinációt okoz. A tudás ugyanilyen;
a bölcsesség hallucinációját okozza benned. Elkezded azt érezni, hogy
megismertél valamit, hiszen fel tudod mondani a Védákat, ismered, mert
tudsz érvelni, ismered, mert nagyon logikus és éles az eszed. De ne
légy bolond! A logika még senkit sem vezetett el az igazsághoz. A
racionális elme csak egy játék. Mindenfajta érvelés csak a serdülőkoré.
Az
élet minden érv nélkül létezik, az igazságnak pedig nincs szüksége a
bizonyítékra – csak a szívedre van szüksége; nem az érveidre, hanem a
szeretetedre, a bizalmadra, arra, hogy készen légy a befogadására.
A mahámudrá minden szó és minden szimbólum felett áll, de neked Náropa, ki megfontolt és kitartó vagy, el kell mondanom:
Az
ürességnek nincs szüksége támaszra, a mahámudrá a semmin nyugszik.
Minden erőfeszítés nélkül, inkább lazán és természetesen, a korlátok
ledönthetők – ezáltal a szabadság elérhetővé válik.
Soha ennél fontosabb szavak nem hangoztak el. Próbáld megérteni minden árnyalatát annak, amit Tilopa mond.
Az ürességnek nincs szüksége támaszra…
Mindennek
szüksége van segítségre, valaminek a támogatására. Csak a semmi, az
üresség nem kíván magának támaszt. És ez a bölcsek legmélyebb
felismerése: a léted egy nemlét. Helytelen lenne „lét”-nek hívni,
hiszen az nem valami, nem is hasonlít rá. Sokkal inkább hasonlít a
semmire: a határtalan, vég nélküli ürességre. Ez az anátma, az
„én-nélküliség” – nem pedig egy valamilyen másfajta „én” benned.
Minden érzés, ami az „én”-hez kötődik, hamis. Minden önmeghatározás, hogy „én ez meg ez vagyok”, hamis.
Amikor
a legvégsőhöz jutsz el, amikor megérkezel a legbenső maghoz magadban,
hirtelen rájössz, hogy sem ez, sem az nem vagy – senki sem vagy. Te nem
egy ego vagy, hanem egy végtelen üresség. Néha, amikor csak ülsz,
próbálod megérezni, ki is vagy valójában – hol vagy olyankor? Haladj
tovább a mélybe, és lehet, hogy megijedsz, mert minél mélyebbre
ereszkedsz, annál erősebben érzed, hogy senki sem vagy, hogy te vagy a
semmi. Ezért félnek az emberek a meditációtól. Mert az egy halál. Az
ego halála – az ego pedig egy hamis fogalom.
Amikor kutatásai
elmélyültek az anyag birodalmában, a fizika tudománya ugyanerre a
következtetésre jutott. Amit Buddha, Tilopa és Bodhidharma az
intuícióján keresztül megértett, arra a tudomány a külső világot
tanulmányozva jött rá. Most azt mondják, nincsen tartalom – a tartalom
az „én”-nel párhuzamba állítható fogalom.
Egy kő létezik. Érzed az
anyagiságát. Megütheted vele valakinek a fejét, az vérezni kezd, az
illető talán bele is hal – ez nagyon is anyagi. De kérdezd csak meg a
fizikusokat, és azt fogják mondani, hogy tartalom nélküli, nincs benne
semmi. Azt fogják mondani, hogy ez csak egy energia-jelenség: sok-sok
egymást keresztező energiaáramlat a kőben azt az érzetet kelti, hogy
anyag. Épp, ahogy egymást keresztező vonalakat rajzolsz egy papírlapra:
ahol a vonalak keresztezik egymást, ott egy pont jelenik meg. A pont
nem volt ott. Két vonal metszésében megjelenik egy pont, sok vonal
azonos helyű metszésénél pedig egy nagyobb pont. Tényleg ott van az a
pont? Vagy pusztán a kereszteződő vonalak keltik azt az érzetet, hogy
ott van?
A fizikusok azt mondják, hogy az egymást metsző
energiaáramlatok alkotják az anyagot. És ha megkérdezed, milyenek is
azok az energiaáramlatok, a válasz az, hogy nem anyagiak, nincs súlyuk,
tehát anyagnélküliek. Egymást keresztező nem anyagi vonalak keltik az
anyag illúzióját, az olyanét, mint amilyen egy kő.
Legbelül nincs
senki, pusztán energiavonalak mozognak egymást keresztezve, és ez azt a
képzetet kelti, hogy van „én”. Buddha huszonöt évszázaddal Einstein
előtt rájött erre. Buddha azt szokta mondani, hogy az „én” olyan, mint
egy hagyma: ahogy elkezded hámozni, lejön egy réteg, de ott van egy
másik. Folytatod tovább a hámozást, rétegről rétegre, és végül mi
marad? Meghámoztad az egész hagymát és semmit sem találtál legbelül.
Az
ember pont olyan, mint egy hagyma. Elkezded lefejteni a gondolati,
érzelmi rétegeket, és végül mit találsz? A semmit. Ennek a semminek
nincs szüksége segítségre. Ez a semmi önmagában létezik. Ezért mondja
Buddha, hogy nincs Isten – mert nincsen szükség rá, hiszen Isten csak
egy segítség. Buddha azt mondja, nem létezik teremtő, mert a semmit nem
kell megteremteni. Ezt a fogalmat a legnehezebb felfogni, hacsak meg
nem tapasztalod.
Ezért mondja Tilopa:
A mahámudrá minden szó és minden szimbólum felett áll…
A
mahámudrá a semmi megtapasztalása – egyszerűen nem létezel. Ha pedig
nem létezel, ki fog szenvedni? Kinek lesznek fájdalmai, szorongásai? Ki
lesz levert és szomorú? És ki boldog és derűs? Buddha szerint, ha
boldognak érzed magad, ismét szenvedés áldozata leszel, hiszen még
mindig itt vagy. Amikor már nem létezel egyáltalán, amikor végleg
eltűnsz, akkor nincs többé szenvedés és boldogság – és ez az igazi
boldogság. Onnan nem zuhanhatsz vissza. Ha a semmit elnyered, mindent
elnyertél.
Minden erőfeszítésem arra irányul, hogy elvezesselek benneteket ehhez a semmihez, hogy elvezesselek a tökéletes ürességbe.
Az
ürességnek nincs szüksége támaszra, a mahámudrá a semmin nyugszik.
Minden erőfeszítés nélkül, inkább lazán és természetesen, a korlátok
ledönthetők – ezáltal a szabadság elérhetővé válik.
Először is azt kell megérteni, hogy az „én” fogalmát az agy teremti – nincsen benned „én”.
Az
történt egyszer, hogy egy király meghívott magához egy neves
buddhistát, egy megvilágosodott embert, hogy tanítsa őt. A buddhista
szerzetest Nagaszennek hívták, a király pedig Nagy Sándor birodalmának
alkirálya volt. Amikor Nagy Sándor visszatért Indiából, Minandert –
indiai nevén Milandát – hagyta itt maga helyett uralkodni. Milanda
megkérte hát Nagaszent, hogy jöjjön és tanítsa őt. Felettébb kíváncsi
volt, mert már sok történetet hallott Nagaszenről, és az udvarban is
számos szóbeszéd járta: „Nagyon különös jelenség! Ritkán történik meg,
hogy egy ember tudata virágba borul, de vele megtörtént. Valami
ismeretlen illat lengi körül, egyfajta rejtélyes energiamező fogja
körbe. A földön jár, mégis elszakadt tőle már.” A király kíváncsi lett
rá, hát meghívta magához.
A küldönc azonban felettébb zavartan tért vissza, mert Nagaszen ezt üzente a királynak:
–
Rendben van, ha a király meghívja Nagaszent, Nagaszen elmegy. De mondd
meg neki, hogy Nagaszen nem létezik. Ha meghív engem, elfogadom, de
mondd meg neki pontosan, hogy én nem létezem. Én többé nem vagyok.
A
küldönc nagyon összezavarodott, hiszen ha Nagaszen nincs többé, akkor
ki fog eljönni? Milanda szintén tanácstalan lett és így szólt:
– Ez az ember talányokban beszél, de hadd jöjjön!
Milanda görög volt, a görög gondolkodásmód pedig alapvetően logikus természetű.
Csupán
két típusú gondolkodásmód létezik: az indiai és a görög. Az indiai a
határok nélküli, sötét mélységekbe ereszkedik, ahol minden ködös és
elmosódott. A görög gondolkodásmód egy logikus és világos talajon áll,
ahol mindennek megvan a helye és a szerepe. A görög gondolkodás az
ismertben mozog. Az indiai ezzel szemben az ismeretlenben, sőt, még
inkább a megismerhetetlenben. A görög gondolkodás teljes mértékben
racionális, az indiai teljességgel ellentmondásos. Tehát ne zavarjon,
ha sok ellentmondást fedezel fel bennem, mert így van ez… Keleten az
ellentmondás a megismeréshez vezető út.
Milanda így szólt:
– Ez
az ember elég irracionálisnak tűnik. Olyan, mintha megőrült volna. Ha
nem létezik, hogyan lenne képes eljönni? De csak jöjjön, majd
meglátjuk! Belátja majd, hogy pusztán a megjelenése itt azt bizonyítja,
hogy létezik.
Nem sokkal később megérkezett Nagaszen. Milanda a kapuban fogadta őt, majd így szólt:
– Ezt most nem egészen értem! Te azt mondtad, hogy nem létezel, most mégis itt vagy?!
– Még mindig ezt állítom. Beszéljük hát meg itt!
Tömeg gyűlt köréjük, az egész udvar odasereglett, majd Nagaszen azt mondta:
– Te kérdezel.
–
Először is mondd meg nekem, ha valaki nem létezik, hogyan képes
eljönni? Ha nem létezik, akkor lehetőség sincs arra, hogy eljöjjön. Te
eljöttél, ebből egyenesen következik, hogy vagy – mondta Milanda.
Nagaszen nevetett, majd így szólt:
– Nézd ezt a rathát – mutatott az ökör hajtotta szekerére, amin jött. – Nézd ezt! Úgy hívod, ratha, szekér.
– Így van – válaszolta Milanda.
Akkor Nagaszen azt mondta a tanítványainak, hogy kössék el az ökröket. Amikor az ökröket elterelték, megkérdezte:
– Mondd, ezek az ökrök a ratha?
– Természetesen nem – mondta Milanda.
Akkor
egymás után mindent leszedtek a szekérről, egyenként az összes
különálló részt. A kerekeket is leszerelték, Nagaszen pedig azt
kérdezte:
– És ezek a kerekek a szekér?
– Természetesen nem – válaszolt Milanda.
Amikor mindent elhordtak és semmi sem maradt, Nagaszen azt kérdezte:
–
Hol van a szekér, amin idejöttem? Láthattad, hogy nem vittük el.
Mindenről, amit elvittünk, azt állítottad, hogy az nem a szekér. Hol
van hát az a szekér?
Nagaszen így folytatta:
– Csakúgy, ahogyan ez a Nagaszen létezik: fejtsd le róla a rétegeket, és eltűnik.
Csak
összevissza cikázó energiaáramlatok: szüntesd meg a vonalakat, és a
pont is eltűnik. A szekér pusztán különböző részekből álló szerkezet.
Te
szintén különböző részekből álló szerkezet vagy, az „én” is egy
különböző részekből álló szerkezet. Fejtegesd le ezeket a részeket, és
az „én” eltűnik. Ezért van, hogy amikor a gondolatok eltűnnek a
tudatból, nem mondhatod, hogy „én” – hiszen nincs ott már „én”, csak
egy légüres tér. Amikor az érzések eltűnnek, a személyiség teljesen
megszűnik. Létezel és mégsem létezel: csak egy határok nélküli hiány,
üresség vagy.
Ez önmagad végső megvalósítása, ez az állapot a
mahámudrá, mert csak ebben az állapotban élhetsz át orgazmust a
mindenséggel. Nincsenek többé határok, nincs „én”, nincs választóvonal,
ami megosztana.
A mindenségnek nincsenek határai. Olyanná kell
válnod, mint amilyen a mindenség – csak ekkor jöhet létre a találkozás,
az eggyéolvadás. Amikor üres vagy, nincsenek korlátaid. Hirtelen
átváltozol, és te vagy a mindenség. Amikor nem vagy, akkor te vagy a
mindenség. Amikor vagy, egy rút egóvá válsz. Amikor nem vagy, tiéd a
lét összes dimenziója, hogy legyél.
De ezek ellentmondások. Próbáld
hát megérteni: válj egy kicsit olyanná, mint Náropa, különben ezek a
szavak és szimbólumok semmit nem fognak jelenteni neked. Hallgass engem
bizalommal. És amikor azt mondom, hallgass bizalommal, úgy értem: én
tudom. Ez így van. Tanúja vagyok. Tanúja vagyok, hogy így van. Talán
van, amit nem lehet szavakkal elmondani, de ez még nem jelenti azt,
hogy nem létezik. Lehet, hogy elmondasz valamit, de az még nem jelenti
azt, hogy tényleg létezik, amit elmondtál. Beszélhetsz valamiről, ami
nincs, és lehet, hogy nem tudsz valami olyasmiről beszélni, ami pedig
van. Én tanúsítom ezt, de csak akkor érthetsz meg, ha egy Náropa vagy,
hogyha bizalommal hallgatsz engem.
Én nem egy elméletet tanítok. Egyáltalán nem érdekelt volna Tilopa, ha nem ez lett volna a saját élményem is. Tilopa jól mondta:
Az ürességnek nincs szüksége támaszra, a mahámudrá a semmin nyugszik.
A
semmin nyugszik a mahámudrá. A mahámudrá szó szerint a leghatalmasabb
gesztust jelenti, a legvégső gesztust, a legutolsót, amit tehetsz –
azon túl semmi sem lehetséges. A mahámudrá a semmin nyugszik. Légy te a
semmi, és akkor mindent elértél. Meghalsz, és istenné válsz. Eltűnsz,
és a mindenséggé változol. Itt semmivé lesz a csepp, ott egy óceán
születik.
Ne ragaszkodj magadhoz! Ez az, amit az összes elmúlt
életed során csináltál: kapaszkodtál és rettegtél, hogy ha nem
kapaszkodsz az egóba, le kell majd nézned, és ott egy feneketlen
mélységet találsz…
Ezért ragaszkodunk apró dolgokhoz, nem vagyunk
képesek elszakadni a valóban jelentéktelen dolgoktól. Maga a
ragaszkodás csak azt bizonyítja, hogy te is tudatában vagy egy hatalmas
benső ürességnek. Szükséged van valamire, hogy belekapaszkodhass, de ez
a kapaszkodás a szamszárád, a gyötrelmed. Hagyd magad belezuhanni a
mélységes mélybe. Amint hagyod magad a mélységbe zuhanni, magad
változol át a mélységgé. Akkor már nincs többé halál, hiszen hogy
halhatna meg egy mélység? Akkor már nincs vég, hiszen hogyan lehetne
vége a semminek? A valaminek lehet vége, kell, hogy vége legyen – csak
a semmi lehet végtelen. A mahámudrá a semmin nyugszik.
Hadd
magyarázzam el ezt olyan tapasztalatok alapján, amelyekkel te is
rendelkezel. Amikor szeretsz valakit, meg kell semmisülnöd. Amikor
szeretsz valakit, én-nélkülivé kell válnod. Ezért olyan nehéz a
szeretet. És ezért mondja Jézus, hogy Isten olyan, mint a szeretet. Ő
tudott valamit a mahámudráról, hiszen járt Indiában, mielőtt
Jeruzsálemben kezdett tanítani. Tibetet szintén meglátogatta, és
találkozott olyanokkal, mint Tilopa és Náropa. Buddhista kolostorokban
élt, és tanult arról, amit ezek az emberek úgy hívtak: semmi. Azután
megpróbálta átültetni a zsidó terminológiába, amit megértett. Akkor
zavarodott össze minden.
Nem ültetheted át a buddhista
magyarázatokat a zsidó fogalomrendszerbe. Ez lehetetlen, mert az egész
zsidó fogalomrendszer pozitív kifejezésekre épül, a buddhista pedig
olyan teljesen nihilisztikus fogalmakra, mint a semmi és az üresség. De
Jézus szavai itt-ott sejtetnek valamit. Azt mondja, „Isten a szeretet”.
Ezzel utal valamire. De mi ez az utalás?
Amikor szeretsz, senkivé
kell válnod. Ha továbbra is valaki maradsz, a szerelem soha nem jelenik
meg. Amikor szeretsz valakit – akár csak egy pillanatra tűnik is fel a
szerelem, és áramlik két ember között –, ott két semmi van jelen, nem
két személy. Ha valaha volt bármilyen szerelem-élményed, érted miről
beszélek.
Két szerelmes, vagy két semmi ül egymás mellett – csak
ekkor lehetséges a találkozás, mert ilyenkor dőlnek le és tűnnek el a
korlátok. Oda-vissza folyhat az energia, hiszen nincs akadály. És a
szerelemnek csak egy ilyen pillanatában lehetséges az orgazmus.
Ha
két szerelmes szeretkezik, és ha mindketten én-nélküliek, semmik, akkor
történik meg az orgazmus. Akkor testi energiáik, egész lényük teljesen
elveszíti minden identitását. Ők nem önmaguk többé – már belezuhantak a
mélységes szakadékba. De ez csupán egy pillanatra történhet meg. Aztán
újra magukhoz térnek, és elkezdenek kapaszkodni. Ezért kezdenek el az
emberek félni a szerelemben is.
Mély szerelemben az emberek félnek,
hogy megőrülnek vagy belehalnak – félnek attól, hogy vajon mi fog
történni. A mélységes szakadék kinyitja száját, az egész létezésben egy
űr támad, te pedig egyszerre csak ott vagy és belezuhanhatsz. Így hát
az emberek megijednek a szerelemtől, és megelégszenek a szexualitással,
és elnevezik a szexualitásukat „szerelem”-nek.
A szerelem nem szex.
A szex megtörténhet a szerelemben: lehet része, elválaszthatatlan része
is annak, de a szex önmagában nem szerelem, hanem pótszer. A szexen
keresztül próbálod meg kikerülni a szerelmet. Létrehozol magadnak egy
szerelemszerű érzést, de nem lépsz be a szerelembe. A szex olyan, mint
a kölcsön-tudás: az egyik a tudás érzetét adja tudás nélkül, a másik a
szerelem érzetét szerelem nélkül.
A szerelemben te nem létezel, és a
másik sem létezik: csakis ekkor, a kettő hirtelen eltűnik. Ugyanez
történik a mahámudrában. A mahámudrá egy tökéletes orgazmus az egész
létezéssel.
Ezért hívják a tantrában – és Tilopa egy tantra-mester –
a szerelmesek közötti mélységes intim érintkezést, az orgazmikus
érintkezést mahámudrának, és ezért festik meg a mélységes orgazmusban
lévő szerelmeseket a tantrikus templomokban és a tantrikus könyvekben.
Ez vált a végső orgazmus jelképévé.
A mahámudrá a semmin nyugszik. Minden erőfeszítés nélkül, inkább lazán és természetesen…
Ez
hát Tilopa módszere, és ez a tantra módszere: „Minden erőfeszítés
nélkül…”, hiszen ha az erőfeszítés megjelenik, az ego erősödni kezd. Ha
bármilyen erőfeszítést teszel, te megjelensz.
A szerelem tehát nem
egy erőfeszítés, a szerelmet nem erőltetheted. Ha erőlteted, a szerelem
megszűnik. Belefolysz, nem erőlteted, egyszerűen csak megengeded, hogy
megtörténjen, nem erőlködsz. Ez nem egy cselekvés, hanem egy történés:
„Minden erőfeszítés nélkül…”. Ugyanez a helyzet a teljességgel, a
legvégsővel: nem erőlteted, egyszerűen csak vele sodródsz „…inkább
lazán és természetesen”. Ilyen az út, ez a tantra alapja.
A jóga azt
mondja, tégy erőfeszítést, a tantra azt mondja, ne tégy erőfeszítést. A
jóga ego-orientált, és majd a végén szánja rá magát az ugrásra, de a
tantra már a legelején az ego-nélküliséggel kezdi. A jóga végül elér
egy olyan jelentést, egy olyan értelmet, egy olyan mélységet, hogy azt
mondja a keresőinek „Most dobd el az egódat!” – de csakis a végén. A
tantra azonban a legelejétől, a legeslegelső lépéstől…
Leginkább úgy
szeretném fogalmazni, olyan módon, hogy ahol a jóga véget ér, a tantra
ott kezdődik. A jóga tetőfoka a tantra kezdőlépése – és a tantra
elvezet téged a legvégső célhoz. A jóga felkészíthet a tantrára, ez
minden. Hiszen az utolsó, amit el kell érni, hogy légy könnyed, laza és
természetes.
Mit ért Tilopa azon, hogy „lazán és természetesen”? Ne
küzdj magad ellen, légy ellazult. Ne próbáld erkölcsi és
személyiségjegyekből felépített struktúrákkal körülvenni magad. Ne
fegyelmezd magad túlságosan, különben a fegyelmedből rabság válik. Ne
börtönözd be önmagad. Maradj szabad, lebegj, sodródj a körülményekkel,
reagálj a körülményekre. Ne egy személyiség kabátjába bújva, rögzült
ideák szerint élj. Légy természetes, mint a víz – ne légy szilárd, mint
a jég. Mozogj és sodródj tovább; amikor csak hív a természet, te menj.
Ne állj ellent, és ne próbálj előírni semmit magadnak, a lényednek.
De
az egész társadalom arra tanít, hogy igenis írj elő dolgokat: légy jó,
légy erkölcsös, légy ez meg az. A tantra viszont teljesen a társadalmon
kívül, a kultúrán és a civilizáción túl van. Azt állítja, ha túlságosan
kulturált vagy, elveszítesz mindent, ami természetes, gépiessé válsz és
nem tudsz majd lebegni, áramlani. Ezért hát ne kényszeríts magadra
különböző struktúrákat – élj a pillanattal, élj tudatossággal. Ez egy
nagyon nehezen felfogható dolog.
Miért próbálnak az emberek
struktúrákon belül élni? Azért, hogy ne legyen szükségük a
tudatosságra. Hiszen ha nincs körülötted a személyiséged, nagyon kell
figyelned, mert minden pillanatban döntést kell hoznod. Nincsenek többé
előre gyártott döntések, nincs már viselkedési forma. Reagálnod kell az
adott helyzetre. Valami megjelenik, és téged ez teljesen
felkészületlenül ér – nagyon-nagyon tudatosnak kell lenned.
Hogy
elkerüljék ezt a tudatosságot, az emberek kitaláltak egy cselt, ez a
csel pedig a személyiség. Belekényszeríted magad egy bizonyos típusú
fegyelembe, hogy az majd vigyázzon rád, függetlenül attól, vajon éber
vagy-e vagy sem. A szokásoddá teszed, hogy igazat mondasz.
Szokásszerűen teszed, így nem kell aggódnod. Valaki megkérdez, te
szokásodhoz híven megmondod az igazat – de a megszokásból eredő igazság
halott.
Az élet pedig nem ilyen egyszerű. Az élet egy nagyon-nagyon
összetett jelenség. Néha egy hazugságra van szükség, néha egy igazság
nagyon veszélyes lehet, az embernek nagyon kell figyelnie. Például, ha
egy hazugság segítségével egy élet megmenthető, ha egy hazugsággal
másnak nem ártasz és megmenthetsz vele egy életet, mit teszel? Ha egy
olyan rögzült elképzelésed van, hogy igazat kell mondanod, kioltasz egy
életet.
Semmi sem ér többet, mint az élet. Nincs igazság, semmi
sincs, ami többet érne az életnél. És néha az igazságod elveheti valaki
életét. Mit teszel? Csak hogy megőrizd a saját jól bevált szokásaidat,
sémáidat, az egód hitét abban, hogy „Én egy szavahihető ember vagyok”,
feláldozol egy életet? Csak hogy szavahihető maradj, csak ezért? Ez
túlzás, akkor teljesen őrült vagy! Ha egy élet megmenthető, még ha az
emberek azt is hiszik majd, hogy hazug vagy, mit számít az? Miért
kellene túl sokat törődni azzal, hogy az emberek mit gondolnak rólad?
Nagyon
bonyolult! Nem olyan könnyű egy állandó sémát létrehozni, hiszen az
élet folyamatosan mozog és változik. Minden pillanatban egy újabb
helyzet bukkan elő, és az embernek reagálnia kell erre. Cselekedj
teljes tudatossággal, ez minden. És hagyd, hogy a döntést a helyzet
szülje, ne legyen előre meghatározott vagy előírt sémád. Ne cipelj
magaddal egy beépített gondolkodásmódot, csak maradj laza, éber és
természetes.
Ilyen egy valóban vallásos ember, egyébként az
úgynevezett vallásos emberek egyszerűen halottak. Puszta megszokásból
cselekednek, folyamatosan a szokás diktálja, hogy mit tesznek, ez pedig
feltételek szabására épül, nem a szabadságra. A tudatosságnak
szabadságra van szüksége.
Légy szabad: emlékezz erre a szóra,
amennyire csak lehet. Hagyd, hogy áthasson. Légy szabad úgy, hogy
minden pillanatban képes lehess sodródni, könnyen, a vízhez hasonlóan.
Úgy, ahogy a vizet egy pohárba öntik és az felveszi annak a formáját.
Nem áll ellent, nem mondja, hogy „Ez nem az én alakom.” Ha a vizet egy
korsóba, vagy egy bögrébe öntik, az felveszi annak formáját. Nincs
ellenállása, a víz szabad. Maradj olyan szabad, mint a víz.
Néha dél
felé kell fordulnod, néha észak felé; esetenként irányt kell
változtatnod. Mindig a helyzetnek megfelelően kell tovább sodródnod. De
ha tudod, hogyan kell sodródni, az elég. Az óceán nincs túl messze, ha
tudod, hogyan kell sodródni.
Ezért hát ne alkoss viselkedési
mintákat – hiszen az egész társadalom mintákat készít, az összes vallás
mintákat készít. Csak nagyon kevés megvilágosodott embernek volt elég
bátorsága ahhoz, hogy kimondja az igazságot – és ez az igazság az, hogy
légy szabad és természetes! Persze ha szabaddá válsz, egyben
természetessé is válsz.
Tilopa nem azt mondja, hogy „Légy
erkölcsös!”, hanem azt, hogy „Légy természetes!”. Ezek pedig egymással
abszolút szöges ellentétben álló dimenziók. Egy erkölcsös ember soha
nem természetes, nem is lehet az. Ha dühösnek érzi magát, nem lehet
dühös, mert az erkölcsösség nem engedi. Ha szerelmes, nem lehet
szerelmes, mert ott van az erkölcs. Mindig az erkölcsössége szerint, és
nem a természete szerint cselekszik.
És én biztosan állítom, hogyha
az erkölcs, és nem a természeted alapján kezdesz élni, soha nem fogod
elérni a mahámudrá állapotát, mert az egy természeti állapot: a
természetesség legmagasabb foka. Azt mondom, ha dühösnek érzed magad,
légy dühös, de érj el közben egy tökéletes éberséget. Nem szabad, hogy
a harag legyőzze a tudatosságodat, ez minden.
Hagyd, hogy a harag
előtörjön, hagyd, hogy megtörténjen, de irányítsd minden figyelmedet
arra, ami történik. Maradj ellazult, természetes, tudatos, és figyeld
mi történik. Egy idő után azt fogod észrevenni, hogy rengeteg dolog
egyszerűen eltűnt – többé nem történnek meg, annak ellenére, hogy te
nem is küzdöttél ellenük. Soha nem próbáltad kiirtani őket, mégis
minden további nélkül eltűntek.
Ha valaki tudatos, a harag idővel
eltűnik. Egyszerűen ostobasággá válik – ne feledd, nem rosszá válik,
mert a „rossz” egy túlterhelt fogalom. Egyszerűen ostobasággá válik.
Nem azért nem mész bele, mert rossz, hanem mert butaság. Nem bűn, hanem
hülyeség. A kapzsiság is eltűnik, mert hülyeség. A féltékenység is
eltűnik, mert hülyeség.
Ne felejtsd el ezt az értékmérőt! Az erkölcs
szerint van, ami jó, és van, ami rossz. A természet szerint van, ami
bölcs és van, ami ostobaság. Egy olyan ember, aki természetesen él,
bölcs, és nem „jó”. Az olyan pedig, aki a természetével ellentétesen
él, ostoba, nem pedig „rossz”. Nem létezik semmi, ami jó, és nem
létezik semmi, ami rossz. Csak bölcs és buta dolgok vannak. Ha ostoba
módon élsz, kárt okozol magadnak és másoknak is, azonban ha bölcsen
élsz, senkinek nem ártasz – se másoknak, se magadnak. Nincs olyan, hogy
bűn, és nincs olyan, hogy erény – csak bölcsesség van. Ha ezt erénynek
akarod nevezni, hát nevezd erénynek. Ha bűnnek, akkor az ostobaság – és
az ostobaság az egyetlen bűn.
Hogyan lehet tehát az ostobaságodat
bölcsességgé átformálni? Ez az egyedüli mód az átváltozásra: nem
kényszerítheted – megtörténik, ha ellazult és természetes vagy.
…inkább lazán és természetesen, a korlátok ledönthetők – ezáltal a szabadság elérhetővé válik.
És
az ember egészen szabaddá válik. Eleinte nehéz lesz, hiszen a jó öreg
szokások még feltűnnek és arra kényszerítenek, hogy csinálj valamit.
Szeretnél dühös lenni, de a régi szokásod azt mondja, ilyenkor
mosolyognod kell. Vannak emberek, akik mindig a mosolyuk mögé rejtik a
dühüket. Ha mosolyognak, akkor biztos lehetsz benne, hogy belül
dühöngnek. Titkolnak valamit, miközben hamis mosoly ül ki az arcukra.
Ők a hipokriták.
A képmutató a természetével ellentétesen él: ha
megjelenik benne a harag, mosolyogni kezd, ha megjelenik a gyűlölet,
úgy tesz, mintha szeretne, ha gyilkos ösztönök törnek föl benne,
részvétet színlel. Egy hipokrita tökéletes morállal bír – teljesen
mesterséges, műanyag virág, ronda, hasznavehetetlen. Még csak nem is
virág, pusztán egy színlelés.
A tantra a természetes út: légy
ellazult és természetes. Nehéz lesz, hiszen a régi szokásokat meg kell
törni. Nehéz lesz azért is, mert egy képmutató társadalomban kell
élned. Nehéz lesz, mert mindenütt képmutatókkal kerülsz majd
konfliktusba – de ezen át kell esni. Fárasztó lesz, hiszen nagyon sokat
fektettek már be a hamis, mesterséges színleléseikbe. Lehet, hogy
teljesen egyedül érzed majd magad, de ez csak egy múló időszak.
Hamarosan mások is érezni kezdik a valódiságodat.
És ne feledd, még
a harag is jobb, ha valódi, mint egy megjátszott mosoly – mert az
legalább valódi. Egy olyan ember, aki nem tud igazából dühös lenni,
soha nem lesz képes az eredetiségre. Egy olyan, aki dühös tud lenni,
legalább eredeti, hű önmagához. Akármi is történjen, megbízhatsz benne,
hogy a reakciója igazi.
Az én tapasztalatom szerint a valódi harag
gyönyörű, a hamis mosoly azonban visszataszító. Az igazi gyűlöletnek is
megvan a szépsége, éppúgy, ahogy egy igaz szerelemnek is, mert a
szépség az igazsághoz kapcsolódik. Nem a gyűlölethez és nem a
szeretethez – a szépség az igazságból ered. Az igazság bármilyen
formában gyönyörű. Egy valóban halott ember szebb, mint egy életet
színlelő, hisz az legalább a valódiság legalapvetőbb minőségével bír.
Mullah
Naszruddin felesége meghalt, mire az összes szomszéd odasereglett, de
Mullah Naszruddin teljesen közönyösen állt ott, mintha mi sem történt
volna. A szomszédok kiabálni és jajveszékelni kezdtek:
– Mit állsz ott Naszruddin? Hát meghalt! Nem látod?
–
Várjunk csak! Akkora hazudozó volt ez az asszony, hogy most legalább
három napig várnom kell, hogy kiderüljön, ez most igaz-e vagy sem –
mondta Naszruddin.
Emlékezz erre: a szépség az igazságból, a
valódiságból ered. Válj eredetibbé, és te is virágba borulsz. És minél
inkább eredetivé válsz, egy idő után annál többminden morzsolódik le
magától. Ha egyszer rájössz ennek a módjára, akkor egyre inkább
ellazulsz, mindinkább természetessé és eredetivé válsz. Tilopa így szól:
…a korlátok ledönthetők – ezáltal a szabadság elérhetővé válik.
A
szabadság nincs olyan messze, csak elbújt mögéd. Ha egyszer valódivá
válsz, az ajtó kinyílik. De te akkora hazudozó, akkora széltoló vagy,
olyan képmutató, oly mélyen hamis – ez az, amiért úgy érzed, hogy a
szabadság nagyon-nagyon messze van. Pedig nincs. Egy igaz lénynek a
szabadság egyszerűen természetes. Pont olyan természetes, mint bármi
más.
Ahogyan a víz folyik az óceán felé, ahogy a pára száll fel az
ég felé, ahogy a nap forró és a hold hűvös – oly természetes a
szabadság egy igaz lénynek. Ezzel nincs mit hencegni. Nem arról szól,
hogy majd eldicsekedhetsz másoknak azzal, amit elértél.
Amikor Lin Chi-t megkérdezték:
– Mi történt veled? Az emberek azt mondják, hogy megvilágosodtál.
Akkor ő megvonta a vállát és azt válaszolta:
–
Mi történt? Semmi. Fát vágtam az erdőben, vizet hordtam az asramba a
kútról. A fát azért vágtam, mert közeleg a tél – vonta meg a vállát,
ami pedig egy sokatmondó mozdulat.
Így folytatta:
– Semmi sem
történt. Milyen ostobaságot kérdezel! Vizet hordani a kútról, fát vágni
az erdőben: hisz ez mind természetes! Az élet teljesen természetes –
mondta Lin Chi. – Amikor álmos vagyok, lefekszem aludni, amikor éhes
vagyok, eszem. Az élet tökéletesen természetessé vált.
A tökéletes
természetességed a szabadulás. A szabadulásod nem olyan dolog, amivel
elhenceghetsz, hogy valami hatalmasat értél el. Semmi hatalmas, semmi
különleges nincs benne. Egyszerűen csak arról szól, hogy természetes
vagy, önmagad vagy.
Mit kell hát tenni?
Szokj le a színlelésről,
szokj le a képmutatásról, szokj le minden olyan dologról, amit a
természetes lényed köré neveltél ki – válj természetessé. Az elején
nagyon-nagyon fárasztó lesz, de csak az elején. Ha egyszer
hozzászoktál, mások is elkezdik majd érezni, hogy történt veled valami,
mert egy igaz emberi lény óriási erő, óriási szuggesztív varázs.
Elkezdik érezni, hogy történt valami: „Ez az ember már nem úgy jár,
mintha közülünk való volna. Teljesen megváltozott.”. Te azonban nem
jössz zavarba, mert csak a mesterséges dolgok tűnnek el.
És amint a
mesterséges dolgok, színlelések, maszkok eldobása megteremti az
ürességet, a természetes emberi lény kezd el áradni belőled. Helyre van
szüksége.
Légy üres, ellazult és természetes. Ez legyen legalapvetőbb elve életednek.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!