Kis türelmet...
Az új SEAT Ibiza ST – Színvonalas esztétikum, és magas fokú funkcionalitás
· Stílusos kombi az Ibiza-sorozat harmadik modellje
· Kifejező design és tágas, 430-tól 1.164 literig bővíthető csomagtér
· Hat gazdaságos motor, köztük az új 1.2 CR TDI mindössze 102 g/km széndioxid-kibocsátással
· A 7-fokozatú DSG sebességváltó és az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere is rendelhető (start/stop)
· Sportos karakterű futómű az elektronikus differenciálzár-funkcióval (XD S)
A SEAT következetesen folytatja termékoffenzíváját: az Ibiza ST immár harmadik modellként egészíti ki a spanyol gyártó nagysikerű modellsorozatát. Az új kompakt kombi a fiatalos és sportos életstílus tökéletes járműve, harmonikusan ötvözve a márka minden jellegzetes előnyös adottságát: érzelemgazdag, vonzó formavilág, magas fokú dinamika és gazdaságosság. Az újdonság mindemellett kifejezetten praktikus, a mindennapok során is kényelmesen használható és kedvező árszintjével sokak számára elérhető. A SEAT hatféle korszerű motorral kínálja Ibiza ST újdonságát, s a palettát felszerelések és korszerű rendszerek egész sora teszi teljessé. A legújabb Ibiza piaci bevezetése Magyarországon a nyár folyamán várható, s minden változatát kiemelkedően kedvező ár-érték arány jellemzi.
A SEAT Design kreatív tervezői új Ibiza ST modelljükkel különösen funkcionális koncepciójukat a spanyol márka egészen egyedi formai nyelvezetén fogalmazták meg. Praktikus kombi-koncepciója és tágas csomagtere ellenére az újdonság megőrizte az Ibiza-sorozat jellemzően fiatalos és sportos karakterét. A hátraívelő tetővonal és a karosszéria megváltozott hátsó túlnyúlása egyaránt harmonikusan illeszkedik az összhatásba, a hosszan húzódó oldalsó vonalak pedig határozottan megnyújtott formát kölcsönöznek az új modell számára. Az orrkialakítást a jellegzetes nyíl alakú SEAT „Arrow-Design“ határozza meg, míg hátul a két részre osztott lámpatestek gondoskodnak újszerű, ám abszolút egyéni, semmi mással össze nem téveszthető megjelenésről.
A 4,23 méter hosszú Ibiza ST 18 centiméterrel hosszabb testvéreinél, s bőséges csomagtérrel szolgálja gazdája sportos és mobil életmódját. A rakodótér 430 literes térfogatával már alaphelyzetében is tágasnak számít, s az osztott hátsó üléstámla lehajtásával több fokozatban, akár 1.164 literig bővíthető. Különös hangsúlyt fektettek a tervezők a rakodónyílás optimális szélességére, illetve az alacsony rakodóperemre. Természetesen az új modell karosszériája is azon magas szintű szilárdsági követelmények jegyében született, amelyek a SEAT minden termékét jellemzik.
Az Ibiza ST belterét bőséges térkínálat, illetve komoly és igényes karakter határozza meg. A formatervezők és konstruktőrök a legapróbb részletmegoldásnak is nagy figyelmet szenteltek, minden egyes kezelőelem funkcionális és igényes megmunkálású, használatuk pedig kifejezetten praktikus. Mindez az anyagválasztás különös igényességén is jól érzékelhető. Feszes formákkal határolt utastér, kör alakú légbefúvó nyílások, modern és rövid váltókar – az Ibiza ST karakterét meghatározó, érzelmekben gazdag külső formavilág a belső térben is jól érzékelhető.
A magas fokú gazdaságosság mellett kínált sportos dinamika immár minden SEAT magától értetődő adottsága. Mindennek alapjául a korszerű motorok széles kínálata szolgál, az Ibiza ST palettáján három benzines és ugyancsak három, common-rail befecskendezésű TDI aggregát sorakozik. A hat erőforrás közül négy a közvetlen üzemanyag-befecskendezés és a turbófeltöltés fejlett kombinációjával üzemel. A motorválaszték az 51 és 77 kW (70 és 105 LE) közötti teljesítménytartományt öleli fel.
A kiemelkedő mozgékonyság és dinamika további garanciája a pontos irányíthatósági tulajdonságok jellemezte, biztonságos futómű-konstrukció. Mindez a három szinten kínált – Reference, Style és Sport – gazdag felszereltséggel, illetve a high-tech extrafelszerelések – mint például a kettős tengelykapcsolós sebességváltó – széles választékával együtt az Ibiza ST modelleket kétségkívül a kis kombik kategóriájának élmezőnyébe emeli.
Design – Letisztult vonalvezetés, fiatalos karakter
Luc Donckerwolke, a SEAT vezető formatervezője és csapata számára különleges kihívást jelentett az Ibiza ST, a márka népszerű sorozata kombi modelljének megalkotása, mely során a nagyméretű csomagteret jelentő koncepciót az Ibiza alapvetően fiatalos és sportos karakterével kívánták ötvözni. A SEAT kreatív szakértői ennek megfelelően magas funkcionalitás jellemezte járművet készítettek, mégpedig a márka innovatív és abszolút egyedi formai nyelvén megfogalmazva.
Az Ibiza ST orrkialakítását szintén a SEAT expresszív vonalvezetésére oly jellemző nyíl alakú motívum, az „Arrow Design” határozza meg. A hangsúlyos SEAT-emblémát hordozó, krómszegéllyel körülfogott hűtőrács, a V-alakzat szerint kiformált motorházfedél, illetve a keskeny fényszórók alapvetően nyílhegy-kontúrt formáznak. A lökhárítók képét a nagyméretű légbeömlő nyílások uralják, amelyek a turbófeltöltésű erőforrások töltőlevegő-hűtőit is ellátják levegővel.
A középső „Style” felszereltségi szinttől a szériakivitel már kettős fényszórókat tartalmaz, amelyek elegáns, krómozott házban sorakoznak. Az alsó légbeömlő nyílások ez esetben a ködfényszóróknak adnak helyet, amelyek 40 kilométer/órás tempó alatt statikus kanyarodófényként is szolgálva világítják meg az útkereszteződést. Kívánságra a SEAT a Bi-Xenon fényszórókkal együtt az adaptív kanyarvilágítás (Adaptive Front lighting System; AFS) rendszerével is kínálja Ibiza ST modelljét, az aktív kanyarvilágítás és a nappali világítás formájában két további funkcióval kiegészítve.
A fényszórók „szemöldökök” hatását keltő felső peremei a sárvédők irányában az oldalsó dinamikus vonalba („Linea Dinámica”) mennek át, amely erőteljes élként kialakítva az ajtókon keresztül húzódik hátrafelé. Az első ajtókilincsektől egy újabb fénytörési vonal indul ki, amely az erőteljes hátsó vállövön áthaladva, egészen a hátsó lámpatestekig ível fel. A küszöbök felett vezető harmadik karakteres vonal egészen enyhén emelkedve halad hátrafelé.
Az egyes erővonalak e tudatos irányítása, illetve a feszesre formált felületek sajátos váltakozása a jármű teljes oldalnézetének egyfajta szoborszerű megjelenést kölcsönöz. A lendületesen kihúzott, szögletes vonalú kerékjáratok, az ajtókra épített külső tükrök, a viszonylag hegyes szögben álló C-oszlopok, valamint az utastér keskeny csíkként húzódó, kifejezetten alacsony üvegezett felülete („greenhouse”) egyaránt a SEAT Ibiza ST atletikus karakterét emeli ki. Az elegáns tetősínek minden felszereltségi szint esetében eleve az alapkivitelhez tartoznak, a „Style” kivitelektől pedig krómozott változatban készülnek.
Farának formavilága határozottan erőteljes lezárást kölcsönöz az új SEAT Ibiza ST karosszériája számára. Az integrált harmadik féklámpával kialakított tetőlégterelő kiemelkedik a hátsó szélvédő síkjából. A hátsó lámpatestek széles, befelé hegyes szögben záródó formái a jármű szélességét hangsúlyozzák. Pontosan kontúrjaik képzeletbeli meghosszabbításában helyezkedik el a méretes SEAT-embléma, amely egyben a hátsó csomagtér-ajtó nyitójaként is szolgál. A tervezők a rendszámtábla helyét is e nagyméretű ajtóban alakították ki.
Az Ibiza ST 4,23 méteres hosszúsága 18 centiméterrel múlja felül az ötajtós változatét, míg tengelytávjuk (2,46 m), szélességük (1,69 m) és magasságuk (1,44 m) megegyezik. A kombi légellenállási együtthatója a SEAT aerodinamikai szakértőinek a formatervező kollegáikkal közösen végzett „finomhangolásának” sikerét igazolva mindössze cw = 0,325 értékre adódik. Ennek során a karosszéria felületeit, a jármű alját, illetve a levegő átáramlási viszonyait egyaránt nagy gonddal alakították ki.
A SEAT külső színek széles palettájával kínálja új Ibiza ST modelljét. Az összesen kilenc alap- és metálfényezés választéka: a fehér, az emoción vörös, a fekete mágia gyöngyház, a lunaszürke metál, a grafitszürke metál, a royalkék metál, a balea bézs metál, a nayara kék metál és a dakotavörös metál. Alternatív ajánlatként három úgynevezett „Custom Color“ (egyedi fényezés) is választható, ezeket a speed kék metál, a bronz metál és a tribu sárga metál elnevezés jelöli.
A karosszéria – Szilárd és biztonságos
A SEAT Ibiza ST dinamikus stílusú karosszériája már önmagában is igazi high-tech remekmű, amely szilárdsága, minősége, lengéstani adottságai, valamint biztonsága tekintetében egyaránt új mércéül szolgálhat a kombi kisautók szegmensében.
Egy-egy karosszériaszerkezet minősítésekor mindig kifejezetten fontos szempont a torziós merevség. Az új Ibiza ST esetében ennek statikus mennyisége fokonként mintegy 14.500 newtonméteres értékével különösen nagynak számít. Pontosan e kiemelkedő merevség szolgál a sportos és pontos irányíthatósági tulajdonságok, a magas fokú gördülési kényelem, illetve a semmiféle nyikorgó vagy más zavaró zajokat nem ismerő akusztikai komfort alapjául. Minden olyan területen, ahol a vezető és az utasok számára zavaró rezgések léphetnek fel – például a kormánykeréken, a padlólemezen és az üléseken –, a SEAT tervezői célzottan még tovább mérsékelték a jelentkező vibrációs csúcsértékeket. Mindezen erőfeszítések eredménye a minőség, a masszivitás és a biztonság mindazon meggyőző érzése, amelyet az új kis kombi egyértelműen sugároz.
A karosszéria e magas fokú merevsége mindenekelőtt a nagy és különösen magas szilárdságú acélfajták célzott alkalmazásának köszönhető. Ezek egyik legkorszerűbb változatai a melegen alakított acélok. A lemezeket ekkor a speciális kemencén áthaladva, átmenetileg extrém magas, 1000 Celsius fok körüli hőmérsékletre hevítik, majd közvetlenül utána vízhűtésű présgépben sajtolják a megfelelő formára őket. Kiemelkedően magas húzószilárdságukról éppen e hatalmas hőmérsékletbeli ugrás gondoskodik. E különleges acélfajták a karosszériaszerkezet mintegy 10 százalékát alkotva, elsősorban a B-oszlopok konstrukciójában jelennek meg.
A karosszériaszerkezet egyes csomópontjainak kialakítása illetve különleges megerősítései szintén jelentős szerepet játszanak a konstrukció kiemelkedő minőségében. A különösen nagy terhelésű területeken az egyes elemek hegesztéseit strukturális ragasztott kötések egészítik ki. Az új Ibiza ST karosszériaszerkezetét mindezek eredményeképpen magas fokú szilárdsága mellett igen csekély saját tömeg jellemzi. A különösen magas szilárdságú acélfajták e tekintetben is fontos szerephez jutnak, mivel a hagyományos lemezeknél alkalmazottak helyett jóval kisebb vastagságokkal építhetik őket a szerkezetbe. Karosszériája ennek megfelelően meghatározó szerepet játszik az Ibiza ST kedvező tömegadataiban, amely az alapváltozat esetében már a vezető - szabvány szerint kalkulált - 75 kilogrammjával együtt adódik 1.110 kilogrammos értékre.
A SEAT Ibiza ST magas színvonalú passzív biztonsága szintén jelentős mértékben nagyszilárdságú karosszériájára épül. Az első kereszttartó úgy osztja el a frontális ütközés energiáját, hogy az utascella deformációit a lehető legkisebb mértékűre korlátozza. A különböző utas-visszatartó rendszerek csomagja szintén igencsak bőséges: a két első légzsák, a fej-mellkas légzsákok elöl, az első biztonsági övek előfeszítői és erőhatárolói egyaránt az alapfelszereltséget gazdagítják. Az első ülések fejtámlái speciális szerkezetüknek köszönhetően a hátsó ütközések során jelentősen mérséklik a gerincsérülések kockázatát. A széles körű passzív biztonsági felszereltséget hátsó fejtámlák és ISOFIX gyerekülés-rögzítési pontok bővítik tovább.
A gyalogosok védelme tekintetében az Ibiza ST szintén a technika legfrissebb állását képviseli. Az esetleges gázolások következményeit az orrszerkezet célzottan eszerint kifejlesztett deformációs elemei, valamint a motorházfedél alatt e célra kialakított tér segít mérsékelni. A kisebb sebességek mellett bekövetkezett, parkolóhelyi koccanások nem járnak komoly költségekkel, mert a drága szerkezeti egységek a karosszériában jól védetten kaptak helyet.
Az utastér – Minőség minden részletben
A SEAT Ibiza ST bőséges térkínálatával és igényes karakterével győzi meg a vásárlókat, már-már a szomszédos magasabb kategóriából érkezett autót idézve. A márka formatervezői és mérnökei jól érzékelhetően a legkisebb részletnek is nagy figyelmet szenteltek, a beltér minden egyes eleme funkcionális, praktikus, egyben kifejezetten vonzó megjelenésű.
A testhez simuló kontúrokkal kiformált első ülések sportosan mély pozícióban várják utasaikat, s tág tartományon magasságukban is állíthatók. Utóbbi a vezetőülés esetében minden felszereltségi szintre igaz, míg a jobb oldalon a „Style” kiviteltől szerepel. Az üléseket nagysűrűségű hideg habbal párnázzák, így a magas fokú kényelmüket határozott tartással és a hosszú túrák során is nagy komforttal ötvözik. A „Sport” kivitel első ülései hangsúlyos oldalpárnákkal biztosítanak még masszívabb tartást.
Hátul a felnőttek is kényelmesen, bőséges fej- és lábtér mellett autózhatnak. Az Ibiza ST utastere három pohártartót, a hátsó ajtókban is több tágas rakodóhelyet, valamint egy 12-voltos csatlakozóaljzatot rejt. A „Style” felszereltségtől az első üléstámlák hátoldalán zsebek is találhatók.
Az Ibiza ST ülései azonban csupán egy részét alkotják az új modell jól sikerült ergonómiájának, amelynek köszönhetően még a hosszú utazások is komfortosnak és pihentetőnek bizonyulnak. A kormánykereket és a váltókart a „Style” és „Sport” kivitelben már szériában bőr borítja.
Minden műszer és kezelőelem annak jegyében született, hogy a vezető mindenkor intuitív módon olvashassa le, illetve használhassa őket. A kombinált műszeregység felett elegáns fedél domborodik, amely alatt sportos stílusú, cső alakú tartókban a fordulatszám- illetve a sebességmérő nagyméretű órái sorakoznak. A vörös mutatók fekete háttérrel és fehér számokkal alkotnak tetszetős kontrasztot. A két főműszer közötti kijelzőn jelennek meg az üzemanyagszint, a hűtőfolyadék hőmérséklete, valamint a „Style” kiviteltől a szériafelszereltség részét képező fedélzeti számítógép információi.
A légkondicionáló kezelőelemei a középkonzol alsó régiójában helyezkednek el. A manuális berendezés már a „Reference” felszereltségnek is része, míg a „Style” és „Sport” változatokhoz a SEAT már a kifejezetten igényes technikának számító „Climatronic” légkondicionálót kínálja. A teljesen automatikus működésű rendszer a hőmérsékletadatokat külön kijelzőjén jeleníti meg.
Közvetlenül a légkondicionáló kezelőpanelje felett található az audio-berendezés terminálja, amelyhez AUX-bemenet is tartozik. Az extrafelszerelések között az iPod, ill. pendrive csatlakoztatására szolgáló USB-aljzat, illetve Bluetooth mobiltelefon-előkészítés is szerepel, akárcsak a mobil navigációs rendszer (Tom-Tom v3/v4) számára kialakított előkészítés. Utóbbi részeként speciális tartókonzol gondoskodik a készülék biztonságos rögzítéséről a műszerfal felső részén.
A feszes formák mentén kialakított műszerfal, a kör alakú légbefúvó nyílások, a rövid váltókar – az Ibiza ST külső megjelenése sugározta sportosan érzelemdús karakter az új modell belső terében is jól érzékelhető. A belteret minden részletében gondos kidolgozás jellemzi, ami anyagválasztásán is pontosan megfigyelhető. A gombok és kapcsolók működése pontosan meghatározott elmozdulások és hanghatások mentén kifejezetten egzakt benyomást kelt, a műszerfal felületét pedig lágy habpárnázat borítja.
A SEAT négyféle kárpitanyagot és három különböző belső tónust kínál az Ibiza ST utasteréhez. A „Style” és a „Sport” felszereltségi szinteknél a sportülésekhez fekete bőrbevonat és ülésfűtés is rendelhető. Mindezt különleges design-csomag egészítheti ki, amely a műszerfal és az ajtókárpitok számára világos színeket, elöl középső kartámaszt, valamint számos további rakodóhelyet foglal magában.
A csomagtér – Magas használati érték, kompakt kialakítás
A SEAT Ibiza ST nagyméretű hátsó csomagtér-ajtajának nyitását és csukását erős gáztöltésű teleszkópok segítik. Reteszként a márka jellegzetes megoldásaként a nagyméretű, felfelé billenthető „S” embléma szolgál. A csomagtér-ajtó olyan nagy szögben nyílik fel, hogy még a magasabb termetű személyek is kényelmesen állhatnak alatta. A tágas csomagteret igényes és robusztus kárpitanyagok jellemzik, formája pedig kifejezetten jól kihasználhatóvá teszi. Térfogata 430 liter, a rakodóperem 587 milliméteres magasságban húzódik.
A csomagtér bővítésére két megoldás is kínálkozik, s mindkettő csupán néhány mozdulattal kivitelezhető. A gyorsabb változat során a háttámla egyszerűen kireteszelhető és az ülőpárnára hajtható, a hátsó üléspad a „Style” változattól 60:40 arányban osztott kialakítású. A másik megoldásnál elsőként az ülőlap állítható függőleges helyzetbe, amely nyomán közel sík rakodófelület keletkezik, a kompakt hátsó fejtámlák ilyenkor az ülőpárnák hátoldalán kialakított rekeszekben helyezhetők el. Az Ibiza ST a tetőig pakolva 1.164 literes csomagteret kínál, ahol kiszerelt első kerékkel akár két kerékpár is könnyedén elhelyezhető. A maximális hasznos terhelhetőség 515 kilogramm.
A csomagtartóban már alapkivitelben világítás és szatyorakasztó kampó is rendelkezésre áll. Ugyancsak szériafelszerelés a felhajtható csomagtér-padlózat alatt kialakított kiegészítő rekesz, amelynek alsó felében kapott helyet a már a szériakivitelben is szereplő pótkerék. Kívánságra különböző csomagrögzítő hálók is rendelkezésre állnak, míg a kiegészítők palettáján sílécek, kerékpárok és tetőboxok számára készülő speciális tartók, illetve vonóhorog is szerepel. A SEAT Ibiza ST motorváltozattól függően akár 1.200 kilogramm össztömegű utánfutót (fékezett, 8 százalékos emelkedő) is vontathat.
A motorválaszték – Sportos és takarékos is egyben
A SEAT a legkorszerűbb motorok palettájával küldi versenybe Ibiza ST sorozatát, amelyen három benzines, illetve ugyancsak három közös nyomócsöves (common-rail) befecskendezéssel működő TDI-aggregát sorakozik. Az említett erőforrások közül öt már közvetlenül a piaci bevezetéskor is rendelkezésre áll. A hat motor közül kettő háromhengeres, a továbbiak négyhengeres konstrukciók, négy pedig közvetlen befecskendezéssel és turbófeltöltéssel dolgozik, köztük a vadonatúj és erőteljes 1.2 TSI. A hat erőforrás választéka széles, 70 LE (51 kW) és 105 LE (77 kW) közötti teljesítménytartományt ölel fel, erejükkel és üzemanyag-fogyasztásukkal egyaránt hatékonyan győzve meg vásárlóikat.
Az Ibiza ST belépőmotorja 1.198 köbcentiméteres. E háromhengeres konstrukció különlegességei között említhető könnyűfém motorblokkja, valamint csendes járású fogazott lánca, amely a vezérműtengely és az olajszivattyú hajtásáról gondoskodik. Kulturált járását külön kiegyenlítő tengely biztosítja. Az 1,2 literes atmoszférikus motor teljesítménye 70 LE (51 kW), maximális forgatónyomatéka pedig 3.000-es percenkénti fordulatszámnál 112 Nm. Álló helyzetből 14,6 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órás tempóra az új kombit, s 163 kilométer/óra végsebességet biztosít számára. A vonatkozó szabvány szerint felvett átlagos üzemanyag-fogyasztásra ez esetben 100 kilométerenként mindössze 5,5 liter adódik. Az erőátviteli rendszerben itt könnyű és pontosan kezelhető, ötfokozatú manuális sebességváltó dolgozik. A SEAT Ibiza ST 1.2 a „Reference” felszereltségi szinttel szerepel a kínálatban.
A középső benzinesként az 1,4 literes erőforrás következik a palettán. E négyhengeres, 16-szelepes konstrukció összlökettérfogata 1.390 köbcentiméter, legnagyobb teljesítménye 85 LE (63 kW), s 3.800 percenkénti fordulatnál 132 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Az Ibiza ST 1.4 12,4 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100 kilométer/óra sebességre, csúcstempóként pedig 177 kilométer/órát kínál. Üzemanyag-fogyasztása átlagosan 5,9 liter 100 kilométerenként. Az 1,4 literes benzinmotorhoz a „Reference” és a „Style” kivitelek rendelhetők.
A Ibiza ST programjának legerősebb benzinmotorja a vadonatúj 1.2 TSI. Az 1.197 köbcentiméteres négyhengeres közvetlen befecskendezéssel, valamint töltőlevegő-hűtővel kiegészített, korszerű turbófeltöltéssel működik. Hengerenként kétszelepes konstrukcióként következetesen az alacsony belső súrlódások, a rövid felmelegedési fázisok, valamint a csekély saját tömeg jegyében született, és segédberendezései nélkül mindössze 89,5 kilogrammot nyom.
Az 1.2 TSI esetében tudatosan alkalmazott „downsizing” koncepció a lehető legmagasabb teljesítményszint és a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztás igényes kombinációját képviseli. A kompakt turbós motor ennek megfelelően 105 lóerőt (77 kW) produkál, 175 newtonméter forgatónyomatéki maximuma már 1.550 percenkénti fordulatszámnál megjelenik, s egészen 4.100-as fordulatig rendelkezésre áll. Az Ibiza ST 1.2 TSI 10,2 másodperc alatt gyorsít álló helyzetéből 100 kilométer/órás tempóra, majd tovább egészen 190 kilométer/óráig. Az EU-menetciklus során e modellre 100 kilométerenként 5,3 literes üzemanyag-fogyasztást mértek. E modell ősztől, a „Style” és „Sport” felszereltségi szintekkel jelenik meg a kínálatban.
Még takarékosabb az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerével (Start-Stop-System) szerelt 1.2 TSI ECOMOTIVE változat, amelyet 100 kilométerenként mindössze 5,1 liter üzemanyag-fogyasztás és kilométerenként 119 gramm széndioxid-kibocsátás jellemez. Ez a korszerű berendezés a jármű álló helyzetében haladéktalanul leállítja a motort, amint a vezető üresbe kapcsolja a sebességváltót és felengedi a tengelykapcsoló-pedált. Utóbbi újbóli kinyomásakor az erőforrás kulturáltan és kifejezetten gyorsan újraindul.
Az Ibiza ST 1.2 TSI harmadik változatában e motor a 7-fokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltóval (DSG) dolgozik együtt, amely rendkívül lágyan és gyorsan váltja fokozatait. A vezető két teljesen automatikus üzemmód között is választhat („Sport” és „Drive”), de manuálisan is kapcsolhat. A DSG váltómű két tengelykapcsolója saját olajellátás nélkül működik, még tovább emelve egyébként is igen kedvező hatásfokukat. Az első hat fokozatot sportosan szűk áttételi lépcsők jellemzik, míg az utolsó a fordulatszámot és az üzemanyag-fogyasztást egyaránt mérséklő, hosszú áttételt kapott. A fő adatok: 0 – 100 km/h 10,0 másodperc alatt, a csúcssebesség 190 km/h, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 5,3 liter/100 km.
Az Ibiza ST 1.2 TDI erőforrása is vérbeli high-tech konstrukció. A kiegyenlítő tengellyel ellátott, új fejlesztésű háromhengeres dízel 1.199 köbcentiméteréből 75 LE (55 kW) teljesítményt produkál, 180 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig már 1.500-as percenkénti fordulatszámtól leadja. Tervezői különös hangsúlyt fektettek az intelligens hőmenedzsment és a lehető legalacsonyabb belső súrlódások követelményeire. Az üzemanyagot a legújabb generációs common-rail befecskendező-rendszer 1.800 bar nyomáson juttatja az égésterekbe. Munkaütemenként akár hat külön befecskendezésre is képes, a rendkívül pontos időzítés pedig a lágyan zajló égésfolyamatban, a magas teljesítményszintben, a csekély üzemanyag-fogyasztásban és az alacsony károsanyag-kibocsátásban nyilvánul meg. Ez a háromhengeres erőforrás 14,5 másodperc alatt gyorsítja fel az Ibiza ST modellt százas tempóra, s 168 kilométer/óra végsebesség érhető el vele. Üzemanyag-fogyasztása mindössze 3,9 liter, kilométerenként 102 grammnyi széndioxid kibocsátása mellett. A SEAT a „Reference” felszereltségi szinttel kínálja 1.2 TDI modelljét.
Az 1.6 TDI hengerűrtartalma 1.598 köbcentiméter. Ezt a négyhengerest szintén jelentősen mérsékelt belső súrlódások jellemzik. Két változatban szerepel a palettán: a „Reference” és „Style” kivitelekhez rendelhető verzió teljesítménye 90 LE (66 kW), maximális forgatónyomatéka az 1.500 és 2.500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 230 newtonméter. E motorral az Ibiza ST 12,2 másodperc alatt gyorsít fel 0-ról 100 kilométer/órás tempóra, csúcssebessége 178 kilométer/óra, átlagos üzemanyag-fogyasztása pedig 100 kilométerenként csupán 4,2 liter, kilométerenként 109 gramm széndioxid kibocsátása mellett.
Az 1.6 TDI még erősebb változata már 105 lóerőt (77 kW) teljesít, legnagyobb forgatónyomatéka pedig szintén az 1.500 és 2.500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 250 newtonméter. E hengerenként négyszelepes aggregáttal az Ibiza ST 10,9 másodperc alatt teljesíti a 100 kilométer/óráig tartó sprintet, 188 kilométer/óra csúcssebességet ér el, s 100 kilométerenként átlagosan 4,2 liter üzemanyaggal is megelégszik. A SEAT a „Style” és a „Sport” felszereltségekkel kínálja legerősebb dízelmotorját.
A SEAT Ibiza ST menetteljesítményei és üzemanyag-fogyasztása – Benzinmotorok
|
1.2 12V (3-hengeres/ 1.198 cm3) |
1.4 16V (4-hengeres/ 1.390 cm3) |
1.2 TSI (4-hengeres/1.197 cm3) |
Max teljesítmény/forgatónyomaték |
|||
LE (kW) / 1/min |
70 (51) / 5.400 |
85 (63) / 5.000 |
105 (77) / 5.000 |
Nm / 1/min |
112 / 3.000 |
132 / 3.800 |
175 / 1.550 – 4.100 |
Menetteljesítmények |
|||
Max. sebesség (km/h) |
163 |
177 |
190 |
0-100 km/h (s) |
14,6 |
12,4 |
10,2 / 10,01 /10,22 |
Üzemanyag-fogyasztás (kombinált) |
|||
l/100 km |
5,5 |
5,9 |
5,3 / 5,31 / 5,12 |
Széndioxid-kibocsátás |
|||
g/km |
128 |
139 |
124 / 1241 / 1192 |
1 Az Ibiza ST 1.2 TSI DSG
2 Az Ibiza ST 1.2 TSI ECOMOTIVE
A SEAT Ibiza ST menetteljesítményei és üzemanyag-fogyasztása – TDI motorok
|
1.2 CR TDI (3-hengeres/1.199 cm3) |
1.6 CR TDI (4-hengeres/1.598 cm3) |
1.6 CR TDI (4-hengeres/1.598 cm3) |
Max teljesítmény/forgatónyomaték |
|||
LE (kW) / 1/min |
75 (55) / 4.000 |
90 (66) / 4.200 |
105 (77) / 4.400 |
Nm / 1/min |
180 / 1.500 – 3.450 |
230 / 1.500 - 2.500 |
250 / 1.500 – 2.500 |
Menetteljesítmények |
|||
Max. sebesség (km/h) |
168 |
178 |
188 |
0-100 km/h (s) |
14,5 |
12,2 |
10,9 |
Üzemanyag-fogyasztás (kombinált) |
|||
l/100 km |
3,9 |
4,2 |
4,2 |
Széndioxid-kibocsátás |
|||
g/km |
102 |
109 |
109 |
A futómű – Agilis és biztonságos
Az Ibiza ST futóművét magas színvonalú konstruktőri igényesség jellemzi. Hangolását tervezői nagy gonddal alakították ki, hogy egyszerre kölcsönözhessen kifejezetten sportos, egyben igen biztonságos menettulajdonságokat a kis kombi számára. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) a spanyol és a legjelentősebb európai piacokon eleve a szériafelszereltség része, a 105 lóerős változatoknál pedig az elektronikus differenciálzár-funkció (XDS) is megjelenik, az ár-érzékeny magyar piacon opcióként kínálja a márka.
A SEAT új kiskategóriájú kombiját az első és hátsó tengelye közötti kiegyensúlyozott tömegeloszlásnak, csekély saját tömegének és széles nyomtávjának köszönhetően kifejezetten sportos, agilis és pontos irányíthatósági tulajdonságok jellemzik. A tervezők a futóművet igényes finomításokkal a harmonikus lengési tulajdonságok jegyében fejlesztették tovább, az Ibiza ST menettulajdonságait így a magasabb kategóriák modelljeit jellemző kiegyensúlyozottság határozza meg.
Az első felfüggesztéseket McPherson konstrukció alkotja, a menetkényelem színvonalát rugóstagjainak különösen könnyű ágyazásai emelik tovább. A felfüggesztések egyrészes segédvázhoz csatlakoznak, amely a rezgések illetve a zajfejlődés tekintetében hatékonyan választja le őket a motorról és a karosszériáról. Az Ibiza ST fordulókörének átmérője mindössze 10,48 méter, ami a kiváló kilátást biztosító karosszériával együtt valóban gyerekjátékká teszi a tolatást és a parkolási műveleteket. Az első nyomtáv 1.465 milliméter.
A szériafelszereltséghez tartozó elektrohidraulikus szervokormány sportosan közvetlen áttételezés mentén működik, pontos visszajelzésekkel, érzékeny reakciókkal és kiegyensúlyozott egyenesfutási tulajdonságokkal. Szivattyúja változó teljesítményfelvételű, s mindenkor csupán annyi energiát igényel, amennyi a kormányzáshoz éppen szükséges, egyenes menetben nem dolgozik. E megoldás jelentős előnyöket kínál a korábbi, tisztán hidraulikus rendszerekkel szemben, amelyek folyamatosan keringették a teljes olajmennyiséget.
A hátsó felfüggesztés kapcsolt lengőkaros rendszerű. Központi tartóként, hidroform eljárással készült, nagyszilárdságú U-profil szolgál, amely egyben a keresztstabilizátor szerepét is betölti. Ezen elrendezés nagy előnye csekély saját tömege, amely az Ibiza ST hasznos terhelhetőségét növeli. Másik nagy erénye helytakarékos konstrukciója, amely nyomán a tervezők alacsonyan húzódó és gyakorlatilag teljesen sík csomagtér-padlózatot alakíthattak ki. A rugók és a lengéscsillapítók egymástól különválasztott elrendezése a finomhangolások tekintetében is nagy tervezői szabadságot biztosított a konstruktőrök számára.
Mint típusjelzéséből is következik, az Ibiza ST Sport változat a sorozat többi tagjánál némileg feszesebb, így az aktív és dinamikus vezetési stílust még inkább támogató hangolással készül. Az első rugók ennek megfelelően merevebb és progresszívebb karakterisztikával rendelkeznek, a stabilizátor átmérője pedig 19-ről 20 milliméterre nőtt. A hátsó felfüggesztés szintén feszesebbre hangolt rugózást kapott, a kereszttag torziós merevsége itt 10 helyett 15 N/mm.
A SEAT erőteljes fékekkel látta el új Ibiza ST modelljét. Az első kerekeken 256 milliméter átmérőjű, belső szellőzésű tárcsákkal szerelt konstrukciók, míg hátul a motorizáltságtól függően tárcsa- vagy dobfékek dolgoznak. A szériakivitelhez tartozó vészfékrásegítő (EBA) veszélyhelyzetet érzékelve önműködően a maximális féknyomást építi fel a rendszerben, így a robusztus fékberendezés képességei teljes mértékben kihasználhatók. Vészfékezéskor a vészvillogók is önműködően aktiválódnak.
Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) számos kiegészítő funkciót is kínál. Ilyen például az emelkedőn elindulást segítő asszisztens (az ún. Hill-hold control), amely a fékpedál felengedését követően néhány másodpercig még megőrzi a fékrendszer nyomását. A komplex ESP megfelelő funkciója révén mindemellett a gumiabroncsok nyomását is folyamatosan ellenőrzi, s az esetleges nyomásvesztésről a műszerfali kijelzőn keresztül tájékoztatja a vezetőt.
Az Ibiza ST mindkét 105 lóerős (77 kW) csúcsmotorizáltsága mellé az elektronikus differenciálzár-funkciót (XDS) is kínálja. Amennyiben az elektronika úgy érzékeli, hogy a belső kanyaríven haladó első kerék terhelése túlzottan lecsökken, rövid fékezéssel avatkozik be. A rendszer ily módon hatékonyan egyenlíti ki az alulkormányozottság jelenségét, semleges irányíthatósági tulajdonságokról gondoskodik, egyben intenzív vonóerő-átadást is biztosít – csaknem teljesen a mechanikus differenciálműveket idézve.
Az Ibiza ST felszereltségi változatai szerint különböző méretű és design szerint készült kerekeken gördül. A „Reference” és „Style” kivitelek 15-colos acél keréktárcsákra szerelt 185/60 méretű gumiabroncsokkal hagyja el a szerelőszalagot. Az Ibiza ST Sport alapkivitelében 16-colos könnyűfém keréktárcsákat, valamint 215/45 méretű gumiabroncsokat kap. Kívánságra a SEAT mindhárom felszereltségi szinthez további igényes könnyűfém keréktárcsákkal áll rendelkezésre, a „Reference” esetében 15”, a „Style” kiviteleken 15” vagy 16”, míg a „Sport” változatokon 17” peremátmérővel. Minden gumiabroncs különösen alacsony gördülési ellenállású kivitel, mégpedig a kényelem, a biztonság, illetve a dinamikus irányíthatósági tulajdonságok kárára kötött kompromisszumok nélkül.
A felszereltség – Vonzó és bőséges
Az Ibiza ST számos előnyös tulajdonságát egy további igen örvendetes erény egészíti ki: rendkívül kedvező ár-érték aránya. Az új modell a „Reference”, a „Style” és a „Sport” felszereltségekben jelenik meg. Már a „Reference” változatot is a kisautók kategóriájában szokatlanul gazdag alapfelszereltség jellemzi. A magas színvonalú kényelmet szolgálják az első elektromos ablakemelők, a magasságában és tengelyirányban egyaránt állítható kormányoszlop, az állítható magasságú vezetőülés, a külsőhőmérséklet-jelző, a 4 hangszóróval szerelt MP3/CD-rádió, a különböző kezelőelemekkel kiegészített kormánykerék, a légkondicionáló és a 12-voltos csatlakozóaljzat illetve a központi zár.
Különlegességei az integrált emelkedő-asszisztenssel és gumiabroncs-nyomásellenőrzővel kiegészített, elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) (Magyarországon opcionális), valamint a különböző fejlett utasvédelmi rendszerek széles körű csomagja. Utóbbi a legkorszerűbb fej-mellkas első légzsákokat éppúgy magában foglalja, mint hátul a mindkét külső üléshelyen kínált ISOFIX gyerekülés-rögzítési pontokat. Az olyan felszerelések pedig, mint a csomagtér-padlózat alatti rakodórekesz vagy a tetősínek az Ibiza ST Reference modelleket a hétköznapok és a szabadidős tevékenységek egyaránt sokoldalú kísérőjévé avatják.
A SEAT Ibiza ST Style a modellprogram elsősorban a kényelemre összpontosító tagja. Gazdag felszereltségében a „Climatic” félautomata légkondicionáló, a kanyarodófény-funkcióval kiegészített ködfényszórók, a hazakísérő fény-funkciót („Coming Home”) kínáló fényszórók, az elektromosan behajtható, állítható és fűthető külső tükrök, az elektromos ablakemelők, a krómozott tetősínek, az állítható magasságú első utasülés, a karosszéria színére fényezett külső tükörházak és kilincsek, a bőrbevonatú kormánykerék és váltókar-gomb, a sebességszabályzó automatika és a fedélzeti számítógép egyaránt megtalálható. E modellnél ugyancsak az alapfelszereltséghez tartozik az osztva lehajtható hátsó ülés, valamint a távirányítóval kínált, 6 hangszóróval működő audio-berendezés is.
A dinamikus karakterű Ibiza ST Sport 16-colos könnyűfém keréktárcsákra szerelt 215/45 méretű gumiabroncsokon gördül. A sportülések éppúgy az Ibiza ST Sport alapkivitelét bővítik, mint hátsó ablakai sötétített üvegezése, amelyek a „Style” változatok összes felszerelésével együtt alkotják e modell gazdag felszereltségét.
Vonzó és különösen gazdag az extrafelszerelések kínálata is, amelyek közül néhány praktikus opció csomagokban összefogva szerepel a választékban. A „Reference” felszereltségi szint mellé a SEAT a „Comfort” csomagját kínálja, amely a kanyarodófény-funkcióval kiegészített ködfényszórókat, tempomatot és a fűthető külső tükröket foglalja magában. Az Ibiza ST Reference emellett 15-colos könnyűfém keréktárcsákkal és a mobil navigációs rendszer számára kialakított előkészítéssel is felszerelhető.
A „Style” és a „Sport” változatokhoz ugyancsak számos további extrafelszerelés rendelhető. Ezek között szerepelnek a 15 vagy 16- (Style) illetve 17-colos (Sport) könnyűfém keréktárcsák, a bőrbevonatú sportülések, az USB- és Bluetooth-csatlakozás és az elektromos panorámatető. Mindezeken túl design- és tárolórekesz-csomag, illetve technikai csomag is a vásárlók rendelkezésére áll, utóbbiban esőérzékelő, a hazakísérő fény-funkciót (ún. „Coming Home”) kínáló fényszórók, az automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör és az ultrahangos parkolássegítő berendezés szerepel. Mindhárom felszereltségi szinthez rendelhető a téli csomag, amely fűthető ablakmosó-fúvókákat, fényszóró-tisztító berendezést és fűthető első üléseket tartalmaz. Az Ibiza ST Sport exkluzív opciója az adaptív kanyarvilágítás (Adaptive Front lighting System; AFS) rendszerével kiegészített Bi-Xenon fényszóró.
A kiskategóriájú kombik mezőnyében versenybe szálló SEAT Ibiza ST mindazon vásárlók számára optimális megoldást jelent, akik a családi utazásokhoz kellő térkínálatot, míg szabadidős tevékenységeikhez magas hasznos terhelhetőséget is igényelnek. Az Ibiza ST vásárlói célcsoportjának átlagéletkora 42 év, ami öt esztendővel alacsonyabb a kisautó-szegmens egészét jellemző szintnél, s a hölgyek aránya itt mintegy egyharmadra adódik. További alapvető tényező a vásárlási döntések meghozatalakor a design: az elemzések során a vásárlók 34 százaléka jelölte meg döntő szempontként – egyben a SEAT kifejező és karakteres egyéniségének egyértelmű igazolásaként.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!