Kis türelmet...
Az Édenkertbe hímezte magát
2008. december 13. | szombat
A szolnoki Grosz Tamás alkotóvágya az ősi kínai tűfestésből teremtett olyan technikát, mellyel tudomása szerint más még nem dolgozott. Hogy eladná-e a Bosch-képeket? És valójában megfizethetetlenek is 14 év hajnali hímzései…
Mennyország, Édenkert, Pokol. Szinte
döbbenten állunk a három kép előtt kollégámmal. Az eredetieket Hieronymus Bosch
festette az 1400-as évek végén. Ezeket pedig Grosz Tamás hímezte, kerek
tizennégy évig. Ha nem simítanánk meg őket, a szürreális világ láttán igazi
festménynek gondolnánk mind a hármat.
– Fogtechnikus vagyok, mint az egész családunk – meséli az 59 éves férfi. –
Fiatal koromtól érdekelt a képzőművészet, ezért művészettörténetet,
szabadegyetemeken festést, rajzolást tanultam. A fazekassághoz is értek, és
örök szerelmese vagyok az antikvitásoknak, miként Boschnak is, mert a
festményei lenyűgöznek a valószerűtlen valószerűségükkel.
– Hogy jött az életébe a hímzés, illetve a tűfestés?
– Először 30 éves koromban került hímzőtű a kezembe. Ekkor másoltam le
Rippl-Rónai Rózsát tartó nő című hímzését. Mivel a régi textíliák vonzottak,
kitanultam a tűfestést, ezt az ősi kínai–japán hímzést, ami különbözik az előre
megrajzolt, hagyományos gobelinektől. Nincs köze a tűgobelinnek hívott francia,
nagyon apró szemű hímzéshez sem. A kínai tűfestés lényege, hogy a hímzőfonalak
alulról felfelé futnak, szemben más hímzési módokkal. A textilalapra a szálak
színeivel és behúzásaival variálva hímeztek festményszerű képeket.
– A Bosch-képek nem kimondottan
ujjgyakorlatok. Honnan jött az ötlet?
–
Úgy 32 éves lehettem, mikor egy műgyűjtő barátommal fogadtunk, hogy megfestek
egy Bosch-képet. Ám ez csupán másolat lett volna. Így jött az ötlet, hogy
inkább tűfestéssel dolgozom, ami önálló műalkotásnak számíthat. Sokat
töprengtem, mire kialakítottam egy, a kínainál is tökéletesebb technikát.
Sajátos alapozás, eltérő irányú szálhúzás, a többszálas fonalak megbontása; nem
részletezem, mert ezt kevesen értenék. Így sikerült elérnem, hogy a kép
fénytörései, színárnyalatai, domborműszerű térhatása által olyan lett, mint egy
festmény, de mégsem az. Miként egy festő is váltogatja az ecsetkezelését, én a
tűt és a fonalat használtam ilyen céllal, amit jelen tudásom szerint rajtam
kívül nálunk senki nem alkalmaz.
– Mikor hímzett, ha napközben a laborban dolgozott?
– Kora hajnalban. Az Édenkert bal sarkában az anyag összehúzódása miatt egy
üres rész keletkezett, ezért fiatalkori énemet öltögettem rá a képre.
Hihetetlen élmény volt számomra, hogy az évek során szinte belevarrtam magamat
a középkorba! Peregtek előttem az események, néha még lantmuzsikát is
hallottam. Mintha álmodnék, noha nagyon is éber voltam, mert hímzés közben fél
lábbal az akkor még pici lányom bölcsőjét ringattam. Mára a megromlott látásom
miatt felhagytam a tűfestéssel. Viszont szeretném a tudásomat továbbadni, de a
családunkban nincs kinek. A lányom jogász, nem kézimunkázik. Viszont ha hívnának,
keresnének, bárhol, bárkit szívesen beavatok a tűfestés rejtelmeibe.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!