Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

Miután a Forma-1-es család Belgiumban letudta idei utolsó európai versenyét, a jerezi teszttel a 2007-es szezont tekintve végleg elbúcsúzott az öreg kontinenstől. A hétvégén már a felkelő nap országának szimbóluma, a Fudzsi hegy lábánál dübörögnek majd a nyolchengeresek.

 

Az elmúlt években hozzászokhattunk már, hogy ha Forma-1-es Japán Nagydíj, akkor Szuzuka. A közkedvelt pálya idén azonban kikerült a naptárból, és helyét a 30 év után visszatérő Fudzsi veszi át. A néhány éve alaposan felújított pályán sok minden eldőlhet, már ami az idei egyéni bajnoki cím sorsát illeti.

 

Toyota - Honda 1:0

Azzal, hogy Fudzsi rendezheti az idei Japán Nagydíjat, valójában a Toyota legyőzte legnagyobb japán riválisát, a Hondát. A Fudzsi hegy lábánál fekvő aszfaltcsík ugyanis a Toyota birtokában van, míg a sokak által kedvelt Szuzuka az idén vergődő Honda felügyelete alá tartozik.

A Szuzuka-szimpatizánsoknak azonban nem kell szomorkodniuk, hiszen például a német pályák közt már alkalmazott rotáció következményeként 2009-től a két japán helyszín is felváltva látja vendégül a száguldó cirkuszt.

A hétvégén tehát az a Fudzsi lesz a helyszín, amely az első két Japán Nagydíjat is vendégül látta 1976-ban és 1977-ben. Japánt ezt követően 10 évig elkerülte a cirkusz, 1987-től viszont folyamatosan Szuzuka volt a házigazda.

Az utolsó fudzsi verseny óta eltelt 30 évben természetesen sokat változott a pálya. Az utolsó átalakításokat 2005-ben végezték el, a jelenlegi aszfaltcsík ennek nyomán 4563 méter hosszú lett (korábban jó 200 méterrel rövidebb volt egy kör távja). A munkálatokat napjaink legfelkapottabb pályaépítő mérnöke, Hermann Tilke vezette.

A Fudzsi Speedway hátterében a Fudzsi hegy tornyosul, ám a ring nem csak festői környezete miatt emelkedik ki a többi versenyhelyszín közül, hanem azzal is, hogy itt a leghosszabb a célegyenes, a pilótáknak másfél kilométeren keresztül nem kell jelentősebb kormánymozdulatot tenniük. A célegyenes kifutópályának is alkalmas lenne, de ami számunkra ennél sokkal fontosabb, hogy remek előzési lehetőséget biztosít, remélhetőleg a pilóták élnek is majd ezzel.

A pálya persze nem csak ebből az egyenesből áll. A tervrajzra pillantva legyinthetnénk, hogy ez nem is bonyolult, ám ennek ellenére akad néhány trükkös kanyar, az utolsó szektor pedig kifejezetten technikás.

Az autók és a pilóták ettől függetlenül nem lesznek nagy igénybevételnek kitéve, de a mérnökökre ismét kulcsszerep vár. Mint azt a legutóbbi versenyek előtt többször is elmondták a pilóták, egy olyan pályán, ahol hosszú egyenesek és gyors kanyarok váltogatják egymást, kompromisszumra van szükség a beállítások terén. Ez persze nem jelenthet problémát, hiszen a csapatok Monzában és Spa-Francorchamps-ban éppen eleget edződhettek.

Hiábavaló teszt?

A mezőny mielőtt búcsút intett volna Európának, a spanyolországi nyárban három napon keresztül tesztelt, csak a Spyker és a Super Aguri nem élt a lehetőséggel. Jerezben elsősorban a tesztpilóták kaptak lehetőséget, és többen közülük már 2008-as újításokat próbálgattak.

Ebből is következik, hogy az évad utolsó hivatalos tesztjén már nem elsősorban a hátralévő három állomásra készültek a csapatok - persze ez sem maradhatott el. Így a jerezi eredményekből még annyi következtetést sem lehet levonni, mint általában egy-egy teszt után.

A rend kedvéért azért jegyezzük meg, hogy a McLaren-Mercedes mindhárom napon az élen végzett, a Ferrari csak a záró napon tudott felzárkózni az ezüstnyílra. A hétvégén ennek azonban már az égadta világon semmi jelentősége nem lesz.

Ugrás az ismeretlenbe

Igazából nem csak a tesztnek, de az előző futamok eredményeinek sincs jelentősége, mivel Fudzsiban modern Forma-1-es versenyautóval igazán mérvadó köröket senki sem tett meg. Ralf Schumacher még 2005-ben abszolvált néhány bemutató kört az átadás után, ezzel pedig ő számít a legtapasztaltabb Fudzsi-menőnek, a többieknek még ennyi sem jutott.

Szakon Jamamoto és Adrian Sutil Forma-3000-es versenyautóval szerzett már némi rutint itt, ám őket a Spyker nem túl ütőképes modellje akadályozza meg abban, hogy ebből igazi előnyt kovácsoljanak a hétvégén. A renault-s Heikki Kovalainen tavaly egy szponzori esemény keretében már szintén autózott a visszatérő pályán.

Takuma Szato bár japán, mégsem ismeri hazája aszfaltcsíkját, a Super Aguri pilótája eddig csak kétkerekűvel koptatta a fudzsi aszfaltot, ám valószínűleg kerékpáros élményei miatt ő sem fog kiugró eredménnyel bekezdeni.

Persze ez is több, mint amivel a pilóták többsége rendelkezik. Néhányan eddig ugyanis csak papíron látták a pályát, ám egyikük sem aggódik emiatt. A pénteki és a szombati szabadedzéseken ugyanis elegendő idejük lesz arra, hogy alaposan feltérképezzék és megtanulják a pályát. Néhányan igénybe vették a felkészüléshez a szimulátor segítségét is, de az igazi ismerkedés pénteken - magyar idő szerint kora hajnalban - kezdődik majd.

Igazán mély esélylatolgatásokba tehát nem érdemes bocsátkozni, bár az leszögezhető, hogy az erősorrend nem fog a feje tetejére állni, tehát a győzelemért ismét a McLaren és a Ferrari pilótái küzdenek majd. A konstruktőri pontjaitól a kémkedés miatt megfosztott McLaren versenyzői kényelmes helyzetből várhatják a hétvégét, míg a ferrarisoknak az utolsó szalmaszálba kell belekapaszkodniuk, különben az egyéni győzelem elúszott, de erről bővebben kicsit később.

A két élcsapatot magányos farkasként a BMW követi, a németek már nem tudják befogni az éllovasokat, mögöttük pedig messze elmaradnak a többiek is. A Renault már rég feladta az idei évet, igazán nagy feltámadás most sem várható tőle.

A két nagy japán gyári csapat, a Honda és a Toyota vélhetően kettőzött erővel küzd majd, számukra ez a hétvége különösen fontos. Idén egyik csapat gyengébb, mint a másik, bár az eddigieket figyelembe véve a Toyota jobb formában készülhet hazai megmérettetésére, adott esetben akár pontot is szerezhetnek Trulliék.

A lapokat alaposan megkeverheti Fudzsi kiszámíthatatlan időjárása. Az előrejelzések szerint pénteken és vasárnap lehet szükség az esőgumikra, de korábban is láttunk már rá példát, hogy a meteorológusok jóslatára fittyet hányt a természet.

Kezdődik a matekóra

Három futammal a szezon vége előtt már a matematikának is fontos szerep jut. A japán hétvégén (és minden bizonnyal a hátralévő másik két versenyen is) elsősorban a Ferrari pilótáinak vállára nehezedik a nyomás, hiszen amennyiben Räikkönen vagy Massa hibázik, adott esetben számukra végleg el is úszhat a bajnoki cím.

Felipe Massa hátránya jelenleg 20 pont a listavezető Lewis Hamilton, és 18 a második Fernando Alonso mögött, így mindenképpen a McLarenek előtt kell végeznie.

Massa megőrzi matematikai esélyét a vb-győzelemre:
- ha győz, (függetlenül Hamilton és Alonso helyezésétől)
- ha Hamilton előtt ér célba, miközben Alonso legfeljebb két ponttal szerez többet nála (ha Alonso, Massa, Hamilton sorrend lesz az 1-3. vagy a 2-4. helyeken, akkor Massának Kínában és Brazíliában is nyernie kell, miközben Hamilton és Alonso egyetlen pontot sem szerez)
- ha nem szerez pontot sem Massa, sem pedig a két McLaren-pilóta, matematikai esélye akkor is marad a brazilnak, de ebben az esetben csak úgy lehet világbajnok, ha Kínában és Brazíliában is nyer, miközben Hamilton és Alonso egyetlen pontot sem szerez

Räikkönen helyzete nem ennyire kétségbeejtő, mivel a finn hét ponttal többet gyűjtött eddig, mint márkatársa, így neki "csak" 13, illetve 11 pont a lemaradása Hamiltonnal és Alonsóval szemben.

Räikkönen megőrzi matematikai esélyét a vb-győzelemre:
- ha győz, (függetlenül Hamilton és Alonso helyezésétől)
- ha Hamilton és Alonso előtt ér célba
- ha Hamilton legfeljebb 7, Alonso legfeljebb 9 ponttal szerez többet nála (egyetlen ilyen lehetséges végeredmény van: 1. Alonso, 2. Hamilton,... 8. Räikkönen), ebben az esetben 20 pontra növelné előnyét mindkét McLaren-pilóta, ekkor pedig csak úgy lehet világbajnok a finn, ha Kínában és Brazíliában is nyer, miközben Hamilton és Alonso egyetlen pontot sem szerez

Egy a lényeg, a Ferrarinak fel van adva a lecke, és ha egy apró hiba csúszik a számításba, akkor nem csak nehéz helyzetbe kerülnek Massáék, de akár mindketten az esélytelenek nyugalmával készülhetnének a Kínai és a Brazil Nagydíjra.

Alonso és Hamilton esetében még teljesen felesleges a számolgatás, hiszen kettejük közt mindössze két pont a különbség, a hátralévő három futamon pedig még bármi megtörténhet.

f1hirek.hu

 

Címkék:

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu