Kis türelmet...
A fogyasztói szerződések érvényességével kapcsolatos perek bírói
gyakorlatában számos jogalkalmazási nehézséget jelentő kérdés merült
fel, amelyek megoldása érdekében szükségessé vált egységes jogértelmezés
kialakítása.
nyilvánítja:
a fogyasztói szerződés érvényességével kapcsolatos egyes kérdésekről
Ezért a Legfelsőbb Bíróság Polgári Kollégiuma a bíróságok szervezetéről
és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 33.§-ának (1) bekezdése
alapján az egységes jogalkalmazás biztosítása érdekében a következő
1. A bíróságnak hivatalból kell észlelnie, hogy a perbeli jogviszony
fogyasztói szerződésnek minősül. Kétség esetén azonban a szerződés
fogyasztói jellegének a bizonyítása a fogyasztót terheli.
2. Vélelem szól amellett, hogy a fogyasztói szerződésben az egyoldalúan,
előre meghatározott, illetve az általános szerződési feltételt a felek
egyedileg nem tárgyalták meg. A fogyasztóval szerződő fél ezt a vélelmet
csak akkor tudja sikeresen megdönteni, ha kétséget kizáróan bizonyítja:
a szerződéskötést megelőzően biztosította annak lehetőségét, hogy az
adott feltétel tartalmát a fogyasztó befolyásolhassa és a fogyasztó e
lehetőséggel nem élve fogadta el a feltételt.
3. Fogyasztói szerződésben az egyedileg meg nem tárgyalt szerződési
feltétel valamint az általános szerződési feltétel tisztességtelenségét a
bíróság - a szerződés teljes feltételrendszerének a mérlegelése alapján
- akkor állapíthatja meg, ha az a jóhiszeműség és tisztesség
követelményének a sérelmével egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó
hátrányára bontja meg a szerződésből fakadó jogosultságok és
kötelezettségek egyensúlyát.
4. Vagyonjogi perekben a pertárgy értéke határozza meg az elsőfokú
bíróság hatáskörét akkor is, ha az alperes érdemi ellenkérelmében a
felperes követelésének jogalapját képező, fogyasztói szerződésben
egyedileg meg nem tárgyalt kikötés, illetve általános szerződési
feltétel tisztességtelenségére hivatkozik vagy azt a bíróság hivatalból
maga észleli.
5.a. Fogyasztói szerződésben a fogyasztóval szerződő fél lakóhelye, vagy
székhelye szerinti bíróság illetékességének - általános szerződési
feltételen, vagy egyedileg meg nem tárgyalt feltételen alapuló -
kikötése tisztességtelen. A kikötésben megjelölt bíróság saját
illetékességének vizsgálata körében a kikötés tisztességtelenségét
hivatalból köteles észlelni, de az általános illetékességgel rendelkező
bírósághoz csak akkor teheti át a keresetlevelet, ha a fogyasztó - a
bíróság felhívására - az illetékességi kikötés tisztességtelenségére
hivatkozik.
b. Amennyiben a felperes - ilyen illetékességi kikötés ellenére - a
keresetlevelet nem a fogyasztóval szerződő fél lakóhelye vagy székhelye
szerinti bírósághoz nyújtja be, e bíróságnak is - saját illetékességének
vizsgálata körében - fel kell hívnia a fogyasztónak minősülő felet,
hogy az illetékességi kikötés tisztességtelenségére kíván-e hivatkozni. A
bíróságnak ezen nyilatkozat tartalmának megfelelően kell rendelkeznie a
keresetlevél áttételéről, vagy a kereseti kérelem érdemi tárgyalásáról.
A kötelmi jogban főszabályként érvényesülő diszpozitívitás alól kivételt
jelentő, a szerződési szabadságot korlátozó kogens fogyasztóvédelmi
magánjogi szabályok léte abból a felismerésből ered, hogy bizonyos
kötelmi jogi relációkban a szerződő felek személyében meglévő lényeges
különbségek (eltérő szakmai ismeretek, eltérő információk a szerződés
tárgyáról stb.) olyan gazdasági-szakismereti egyensúlytalanságot
eredményezhetnek, ami szükségessé teheti a gyengébb szerződéses
alkupozícióban lévő fél védelmét. Különösen ilyen helyzet az, amikor az
egyik fél egyoldalúan és előre határozza meg a szerződési feltételeket,
amelyeket a másik fél - a már említett egyensúlytalan helyzet
következtében - nem tud megítélni, vagy nincs arra lehetősége, hogy az
egyes feltételek módosítását kérhesse, így olyan feltétel is a szerződés
részévé válik, amiről tudja, hogy az rá nézve hátrányos.
Az Európai Unió minden tagállamára kiterjedő irányelvek alkotásával
törekszik ezt, a jellemzően a szerződéskötéskor meglévő egyensúlytalan
helyzet következményeit ellensúlyozni, a kedvezőtlenebb lehetőségekkel
rendelkező fél, a fogyasztó érdekeit védeni. Ezekből a jogi normákból -
legáltalánosabb tárgyi hatálya miatt - kiemelkedik a Tanács 93/13/EGK
irányelve (1993. április 5.) a fogyasztókkal kötött szerződésekben
alkalmazott tisztességtelen feltételekről (a továbbiakban: Irányelv). E
jogszabály általános céljait tartalmazó preambulum (9) bekezdése rögzíti
azt az elvet, mely szerint az áruk megvásárlóit és szolgáltatások
igénybe vevőit meg kell védeni attól, hogy az eladó vagy a szolgáltató
visszaéljen hatalmával és különösen az egyoldalú szabványszerződésekkel,
valamint az alapvető fogyasztói jogoknak a szerződésekből való
tisztességtelen kizárásával szemben kell megvédeni őket. A (21)
preambulumbekezdés általánosságban a tagállamok kötelességének nevezi az
arról való gondoskodást, hogy ne alkalmazzanak tisztességtelen
feltételeket az eladó vagy a szolgáltató fogyasztóval kötött
szerződéseiben, de ha a szerződés mégis tartalmaz ilyen feltételeket,
akkor azok ne legyenek kötelező érvényűek a fogyasztóra nézve. A (24)
preambulumbekezdés pedig már konkrétan a tagállamok bíróságai és
közigazgatási szervei kapcsán mondja ki, hogy megfelelő és hatékony
eszközökkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy megszüntessék a fogyasztókkal
kötött szerződésekben a tisztességtelen feltételek alkalmazását.
Az Országgyűlés több alkalommal (1997. évi CXLIX. tv., 2006. évi III.
tv., 2009. évi XXXI. tv.) módosította a Ptk.-t az Irányelv céljainak
megvalósítása érdekében. A magyar bíróságok által az Európai Unió
Bíróságánál kezdeményezett előzetes döntéshozatali eljárások közül három
is kifejezetten az Irányelv és a Ptk. vonatkozó módosításait érintette.
Az Európai Unió Bírósága szempontjait is figyelembe véve, a Ptk.-nak az
Irányelv rendelkezéseivel és céljaival összhangban történő, egységes
értelmezéséhez és alkalmazásához fontos társadalmi érdek fűződik.
1. A fogyasztói szerződés Ptk. 685. § e) pont szerinti fogalmából
következően csak az a kötelmi jogviszony minősül ekként, amelyet
fogyasztó köt ilyennek nem minősülő személlyel. A Ptk. 685. § b) pontja
értelmében fogyasztó az a személy, aki a gazdasági vagy szakmai
tevékenysége körén kívül eső célból köt szerződést. A fogyasztót azonban
nem mindig, hanem csak meghatározott relációban (jogviszonyban), akkor
illeti meg magánjogi többletvédelem, ha fogyasztói szerződést köt,
vagyis ha a gazdasági élet professzionális szereplőjével áll szemben.
A Ptk. a fogyasztó fogalmát tágabban értelmezi, mint az Irányelv 2.
cikkének b) pontja, mert a fogyasztó fogalmát nem korlátozza a
természetes személyekre. A Ptk. a fogyasztó magánjogi védelme
szempontjából azt tekinti lényegi elhatároló ismérvnek, hogy a jogalany a
konkrét szerződést gazdasági vagy szakmai tevékenységi körén belül,
vagy azon kívül köti-e meg.
A perbeli jogviszony jogi minősítése a bíróság kötelezettsége. Ennek
során a bíróság nincs kötve a felek előadásaihoz, hanem - amennyiben az a
rendelkezésére álló adatok alapján lehetséges - külön erre irányuló
kérelem, hivatkozás nélkül hivatalból is vizsgálnia kell és meg kell
állapítania azt, hogy a perbeli jogviszony fogyasztói szerződésnek
minősül-e vagy sem. A fogyasztói szerződés fennállása objektív
szempontok alapján határozható meg, nem feltétel tehát, hogy a szerződő
felek ismerjék a szerződés fogyasztói rendeltetését. Ha pl. egy hibás
teljesítéssel kapcsolatos perben a bíróság észleli, hogy a perbeli
szerződés fogyasztói szerződésnek minősül, a Pp. 3. § (3) bekezdése
alapján tájékoztatja a feleket a Ptk. 305/A. § (2) bekezdése szerinti
fordított bizonyítási teherről. A jogviszony minősítése érdekében
azonban a bíróság hivatalból nem rendelhet el bizonyítást. Kétség
esetén, vagyis ha a rendelkezésre álló adatok alapján nem lehet
egyértelműen eldönteni, hogy az adott jogviszony fogyasztói szerződésnek
minősül-e vagy sem, a Pp. 3. § (3) bekezdése szerinti tájékoztatásnak
arra kell irányulnia, hogy a bizonyítási teher általános szabályának
[Pp. 164. § (1) bekezdés] megfelelően a szerződés fogyasztói jellegét a
fogyasztónak kell bizonyítania, hiszen a szerződés ilyenkénti minősítése
az ő érdekében áll.
2.A Ptk. 205/A.§ (1) bekezdése alapján általános szerződési feltétel az a
szerződési feltétel, amelyet az egyik fél több szerződés megkötése
céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatároz,
és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg. Ettől különböző az a
szerződési feltétel, amelyet az egyik fél egyoldalúan, a másik fél
közreműködése nélkül előre határoz meg. A lényegi különbség közöttük az,
hogy az általános szerződési feltétel esetében az egyik fél a
szerződési feltételt több szerződés megkötése céljából határozza meg,
míg az egyoldalúan, előre meghatározott szerződési feltétel esetében
nincs ilyen cél. Az általános szerződési feltételnek nem fogalmi eleme
az, hogy ténylegesen több szerződésben is alkalmazták, hanem elegendő,
ha az egyik szerződő fél egyoldalúan azzal a céllal határoz meg egy
feltételt, hogy azt több szerződésben kívánja használni. Fogyasztói
szerződésnek mindkét típusú szerződési feltétel részét képezheti.
Szabályozásukban közös, hogy az ilyen feltételt alkalmazó felet terheli
annak bizonyítása, hogy az általános szerződési feltételt, vagy az
egyoldalúan, előre meghatározott feltételt a felek egyedileg
megtárgyalták-e. Ha tehát a felek között nem vitás, vagy a bíróság a
rendelkezésre álló bizonyítékok alapján azt állapította meg, hogy a
felek között olyan fogyasztói szerződés jött létre, amely egyoldalúan, a
másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott szerződési feltételt
tartalmaz, vélelem szól amellett, hogy azt egyedileg nem tárgyalták
meg. Ezt megdönteni a fogyasztóval szerződő fél csak úgy tudja, ha
minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a vele szerződő fél részére
ténylegesen fennállt a szerződési feltétel tartalmi befolyásolásának a
lehetősége. Ez akkor valósul meg, ha a fogyasztónak reális lehetősége
nyílt a szerződési feltételek módosítására, azaz a feltételt előre
meghatározó fél ténylegesen is lehetővé tette számára, hogy megfontolás
tárgyává tegye annak tartalmát, s azzal kapcsolatban akaratát
érvényesítse. Ha a fogyasztóval szerződő fél bizonyítja, hogy a
fogyasztó e lehetőséggel nem élve fogadta el a feltételt akkor az már
egyedileg megtárgyaltnak minősül. Nem elegendő a vélelem megdöntéséhez,
ha a rendelkezésre álló bizonyítékok csak azt igazolják, hogy a
fogyasztó a szerződést, illetve az annak részét képező feltételeket
csupán azok tartalmát megismerve fogadta el.
3. A Ptk. 209.§ (1) bekezdése a szerződési feltétel tisztességtelensége
megállapításának szempontrendszerét egységesen határozza meg az
általános szerződési feltétel és az egyedileg meg nem tárgyalt
szerződési feltétel esetére. A tisztességtelenség megállapításának két
módját ismeri a Ptk.: egyrészt a bíróság mérlegelésére bízza azt,
másrészt maga a Ptk., [209. § (4) bek.] illetve a 18/1999. (II. 5.)
Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) nevesít
tisztességtelennek minősülő feltételeket.
A mérlegelés során a bíróságnak figyelemmel kell lennie a szerződésekre
vonatkozó diszpozitív szabályokra is, melyek a szerződő felek
egyensúlyára, a szerződési kockázatok, jogok és kötelezettségek
kiegyensúlyozott elosztásának elveire épülnek. Tisztességtelenségre utal
ezért a Ptk. lényeges diszpozitív szabályaitól való eltérés, vagy a
jogok és kötelezettségek olyan meghatározása, amely a szerződés céljának
a megvalósítását veszélyezteti.
A jóhiszeműség és tisztesség objektív kötelmi jogi kategória, az
általánosan elfogadott etikai követelményrendszert juttatja kifejezésre a
szerződései feltételeknek a Ptk. 209. § (1) bekezdésében írt szempontok
alapján történő értékelésekor. A bíróságnak mérlegelése során e
követelmény mércéjén keresztül a szerződés megkötésére vezető minden
körülménynek, a kikötött szolgáltatás természetének és az érintett
feltételnek a szerződés más feltételeivel vagy a felek közötti más
szerződésekkel való kapcsolatának vizsgálatával kell megállapítania,
hogy az adott esetben a szerződési feltétel támasztója a másik fél
hátrányára egyoldalúan és indokolatlanul nem idézett-e elő
egyenlőtlenséget a szerződéses jogokban és kötelezettségekben [Ptk.
209.§ (2) bekezdés].
A tisztességtelenségnek a jóhiszeműség és tisztesség
követelményrendszerén keresztül történő megállapítása mellett, a
jogalkotó - kizárva a bírói mérlegelést - kifejezetten is meghatározta
azokat a konkrét feltételeket, amelyek a fogyasztói szerződésben
tisztességtelennek minősülnek. Ilyen rendelkezést tartalmaz a Ptk. 209.§
(4) bekezdése, amely szerint az általános szerződési feltétel és a
fogyasztói szerződésben egyedileg meg nem tárgyalt feltétel
tisztességtelenségét önmagában az is megalapozza, ha a feltétel nem
világos vagy nem érthető. A Korm. rendelet - nem taxatív módon - olyan
szerződési feltételeket nevesít, amelyek minden esetben
tisztességtelennek minősülnek (Korm. rendelet 1.§). Felsorol ezen kívül
olyan szerződési feltételeket is, amelyek nem feltétlenül, hanem az
ellenkező bizonyításáig minősülnek tisztességtelennek (Korm. rendelet
2.§). Mindezek alapján, ha a vitás szerződési feltétel a Korm. rendelet
1.§-ában felsorolt okok egyike miatt tisztességtelen, a bíróságnak nem
kell vizsgálnia a Ptk. 209.§ (2) bekezdéseiben felsorolt egyéb
körülményeket. Abban az esetben pedig, ha a feltétel a Korm. rendelet
2.§-a szerint minősül, úgy a feltételt támasztó félnek kell
bizonyítania, hogy az nem esik a 209.§ (1) bekezdésének hatálya alá.
4. A helyi bíróság hatáskörébe tartozó, fogyasztói szerződésből eredő
követelések iránti perekben az alperesi pozícióban lévő fogyasztók az
érdemi védekezés keretében gyakran hivatkoznak az általános szerződési
feltételek, illetve az egyedileg meg nem tárgyalt kikötések
tisztességtelenségére, és így a Ptk. 209/A. § (2) bekezdés szerinti
semmisségére. Az sem kizárt, hogy az alperes a semmisség megállapítása
iránt viszontkeresetet kíván előterjeszteni. Végül az is előfordulhat,
hogy a helyi bíróság hivatalból észleli a kikötés tisztességtelen
voltát. A Pp. 23. § (1) bekezdés k) pontja értelmében a tisztességtelen
szerződési feltételek érvénytelensége tárgyában indított perek a megyei
bíróság hatáskörébe tartoznak. Ezért felmerül a kérdés, hogy a helyi
bíróság dönthet-e olyan kérdésben, amely önálló perlés esetén a megyei
bíróság hatáskörébe tartozna.
A Pp. hatásköri szabályai a perre állapítják meg a hatáskört, a pert
pedig a hatáskör szempontjából a felperes keresete alapján kell
minősíteni. Mivel nincs olyan eljárási szabály, ami a hatáskört a
védekezés bármely formája szerint állapítaná meg, így a per elbírálása
körébe tartozó kifogásoknak (érvénytelenségi kifogás, beszámítási
kifogás) a hatáskörre nincs kihatásuk, nem adnak alapot a pernek a
megyei bírósághoz való áttételére. A helyi bíróság kötelessége tehát,
hogy a kereseti kérelem érdemi elbírálása körében akár az alperes
kifogása, akár hivatalbóli észlelés alapján megvizsgálja a szerződési
feltétel, kikötés tisztességtelenségét. Ha ezt megállapíthatónak
találja, az a kereset részben vagy egészben történő elutasítását
eredményezheti, de nem minősül ítélt dolognak a vizsgált szerződési
feltétel tisztességtelensége tekintetében.
Ha a helyi bíróság hatáskörébe tartozó, fogyasztói szerződésből eredő
követelés iránti perben az alperes viszontkeresetet terjeszt elő az
általános szerződési feltétel, illetve egyedileg meg nem tárgyalt
kikötés tisztességtelenségének a megállapítása iránt, azt a helyi
bíróságnak hatáskör hiányában érdemi vizsgálat nélkül el kell
utasítania, és nem rendelkezhet annak a megyei bírósághoz való
áttételéről. A Pp. 129. §-ának a keresetlevél áttételére vonatkozó
rendelkezése ugyanis viszontkeresetre nem alkalmazható.
5.a) Az Európai Unió Bírósága több ítéletében is vizsgálta a fogyasztói
szerződésekben alkalmazott illetékességi kikötéseket. A C-240/98. és
C-244/98. sz., Océano Grupo Editorial és Salvat Editores egyesített
ügyekben 2000. június 27-én hozott ítélet 21. pontjában a Bíróság
kifejtette, hogy az Irányelv értelmében vett fogyasztói szerződésben
alkalmazott, az eladó vagy szolgáltató által előzetesen megfogalmazott
és egyedileg meg nem tárgyalt feltétel, amely szerint a szerződésből
eredő valamennyi jogvita esetén az eladó vagy szolgáltató székhelye
szerinti bíróság illetékes, megfelel mindazon szempontoknak, amelyek
alapján az Irányelv értelmében véve tisztességtelennek tekinthető.
Ugyanezen ítélet 22. pontjában az Európai Unió Bírósága rámutatott: egy
ilyen feltétel következtében az a kötelezettség hárul a fogyasztóra,
hogy a lakóhelyéhez képest esetleg távoli bíróság kizárólagos
illetékességének vesse alá magát, ami megnehezítheti megjelenését a
bíróság előtt. Kis pertárgy értékü perek esetében a bíróság előtt való
megjelenésével járó költségek a fogyasztó számára visszatartó hatásúak
lehetnek, és arra indíthatják, hogy teljesen lemondjon jogvédelméről,
vagy a bírósághoz fordulás lehetőségéről. Az Európai Unió Bírósága ezért
kimondta, hogy egy ilyen feltétel azon - az Irányelv melléklete 1. q)
pontja szerinti - feltételek kategóriájába tartozik, amelyek tárgya vagy
hatása az, hogy kizárják vagy gátolják a fogyasztó jogainak
érvényesítését peres eljárás kezdeményezése vonatkozásában.
Ugyanezt erősítette meg az Európai Unió Bírósága a C-243/08. sz., Pannon
GSM Zrt. kontra Sustikné Győrfi Erzsébet ügyben 2009. június 4-én
hozott ítéletének 40-41. pontjaiban, illetve egészítette ki korábbi
határozatainak indokait a 32-33 pontokban azzal, hogy az Irányelv által a
nemzeti bíróságokra ruházott feladat nem korlátozódik annak puszta
lehetőségére, hogy valamely szerződési feltétel esetlegesen
tisztességtelen jellegét megítéljék, hanem magában foglalja e kérdés
hivatalból, akár saját illetékességük vizsgálata során történő
megítélésének kötelezettségét is. E kötelezettség teljesítése során
azonban a nemzeti bíróságnak az Irányelv alapján nem kell mellőznie a
kérdéses feltétel alkalmazását, amennyiben a fogyasztó a bíróság általi
kioktatást követően nem kíván hivatkozni a tisztességtelen jellegre és a
kötelező erő hiányára.
Az Európai Unió Bíróságának idézett joggyakorlata egyértelművé teszi a
tagállami bíróságok feladatát saját, alávetésen alapuló illetékességük
vizsgálata során, valamint megerősíti azt is, hogy az Irányelv 6. cikk
(1) bekezdése és a Ptk. 209/A. § (2) bekezdése alapján
tisztességtelenségre csak a fogyasztó érdekében lehet hivatkozni
(relatív semmisség).
Az Országgyűlés a 2009. évi L. törvénnyel módosította a Pp. 41. §-át,
így annak (5) bekezdése értelmében - 2009. június 30-a után indult
perekben - ha az illetékességi kikötés az általános szerződési
feltételek között szerepel, a kikötött bíróság az alperesnek legkésőbb
az első tárgyaláson előterjesztett kérelmére a pert - az alperes által
megjelölt - a 29-40. §-ok szerint illetékes bírósághoz teszi át
tárgyalás és elbírálás végett.
A Pp. hivatkozott rendelkezése nem tesz különbséget a fogyasztói,
illetve az annak nem minősülő szerződések részét képező általános
szerződési feltételek között. Hatálya nem terjed ki a fogyasztóval
szerződő fél által egyoldalúan, előre meghatározott, és egyedileg meg
nem tárgyalt illetékességi kikötésekre sem. Fogyasztói szerződés esetén -
az Irányelv és az Európai Unió Bíróságának vonatkozó joggyakorlata
alapján - a bíróságnak már a tárgyalás előkészítésének szakaszában
hivatalból kell vizsgálnia, hogy az illetékességi kikötés a fogyasztóval
szerződő fél székhelyéhez, vagy lakóhelyéhez igazodik-e, és ilyen
esetben fel kell hívni - határidő tűzésével - az alperest, hogy annak
tisztességtelenségére kíván-e hivatkozni. Fogyasztóinak nem minősülő
szerződés esetén a bíróságot a Pp. 41. § (5) bekezdése alapján ilyen
felhívási kötelezettség nem terheli.
b) Abban az esetben, ha a felperes - ilyen illetékességi kikötés
ellenére - a keresetlevelet nem a fogyasztóval szerződő fél lakóhelye
vagy székhelye szerinti bírósághoz nyújtja be, e bíróságnak is
tájékoztatni kell a fogyasztót ezen szerződési feltétel
tisztességtelenségéről, és felhívni őt - határidő tűzésével -, hogy
kíván-e arra hivatkozni. Amennyiben a fogyasztó a határidőn belül nem
nyilatkozik, vagy a tisztességtelenségre nem kíván hivatkozni, a
bíróságnak a keresetlevelet át kell tennie a kikötött bírósághoz.
Amennyiben a fogyasztó - határidőn belül tett nyilatkozatában - az
illetékességi kikötés tisztességtelenségére hivatkozik, a bíróságnak a
kereseti kérelmet érdemben kell tárgyalnia.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!