Kis türelmet...
Fél óra után leesel a futópadról, és meg kell másznod a Himaláját.
Megközelítőleg így néz ki, ha manapság el akarsz mélyülni a
természettudományok tanulásában. Olyan iramban fejlődik ugyanis a
tudomány, hogy az oktatása jelenleg mély válságban van. És a
válsághelyzetek mindig szenzációs fejlődési ugrásokat szülnek. Így van
ez most is.
A Vanderbilt Egyetemen folyó nagy port kavart kutatási projektben
arra a következtetésre jutottak, hogy a számítógép-alapú környezetek
hangsúlyosabb felhasználására, és más, újabb és hatékonyabb módszerekre
lenne szükség a tanításban. Ez a projekt szülte Bettyt és Billyt.
Régóta tudjuk, hogy a tanítva tanulni modell kitűnően alkalmas a
probléma-megoldási képesség fejlesztésére. Ahhoz, hogy tanítani
tudjunk, egy nagyon alapos és mély megértésre van szükség, méghozzá egy
olyan formában, hogy azt másoknak is elő tudjuk adni - és megérthetővé
tudjuk tenni. Ezt megvalósítandó született egy tanulmány, amelynek
végeredménye Betty Agya, egy intelligens számítógépes rendszer, egy
animált karakter megszemélyesítésében.
Betty a természettudományokban, párja Billy pedig a matematikában
jeleskedik. Mindketten rajzfilmfigurák, akiknek gépagya nemcsak tárgyi
tudást, hanem tanulási technológiát is átad a tanulóknak.
Bettyt kérdezni lehet, tesztelhető a tudása, sőt, a hölgy
magyarázatokkal is képes szolgálni, és következtetéseket is képes
levonni.
A lényeg: Betty és Billy tulajdonképpen nem tanít, hanem tanul. A
tanuló tanítja, és Betty és Billy csak azt tudja, amit a tanuló átad
nekik. Folyamatosan ellenőrizni kell Betty és Billy tudását, néhol
korrigálni is, vagyis a tanuló állandó visszajelzést kap a saját
tudásáról. Mindezeket a módszereket már nagyon korán, a magyar iskolai
rendszernek megfelelően negyedikes-ötödikes korban sajátítják el
komolyabb természettudományi tantárgyakon keresztül, mint pl. az
ökoszisztéma működése vagy a matematika.
Mindez az ún. konstruktivista pedagógia része. Ennek lényege, hogy
az ismeretek közvetlenül nem taníthatók a diáknak, hanem korábbi
tudásához, tapasztalataihoz igazítva, minden egyes diáknak magának kell
kitalálnia, vagyis „megkonstruálnia” azokat.
A tanításra való felkészülés ezért egy kutatási, felfedezési,
integrálási (vagyis rendszerbe foglalást) és strukturálási (vagyis
részekre bontást) folyamatot igénylő feladat. Nehéznek tűnik, igaz?
Nos, az is. A tanárok kérdésekre válaszolnak, magyarázatokkal
szolgálnak és visszajelzést kapnak a tanulóktól. Mindeközben a
tanulókkal való kommunikáció ”letisztítja”, ”gyomlálja”, és kiterjeszti
mind a tudást, mind a megértést. Ezért olyan mély a tanárok megértése a
tananyagról.
A tanítva tanulással a tanulók jobb, hatékonyabb, aktívabb tanulási
technikákat sajátítanak el és gyakorolnak, és felismerik a folyamatos
és önállóan kezdeményezett megfigyelés és utánkövetés hasznát. Ezzel
viszont sikeresebbek lesznek a tanulásban.
Te kipróbáltad már a tanítva tanulást? Ha nincs is Betty és Billy kéznél, Laci, Józsi vagy Marcsi is jó lesz.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!